Svar: Et lærkebarn?
8. marts 2026
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Du har helt ret i, at børn der har en tidlig rytme kalder vi ofte for lærker - det der hos voksne kaldes A-mennesker. Jeres lillebror er dog stadig så lille, at det er for tidligt at sige noget om dette. Hans indre døgnrytme er ikke fuldt udviklet endnu.
Derimod så styres hans rytme og søvn af, hvad der sker dagen igennem. Altså af, hvornår han spiser, leger og er aktiv, hvor længe han er vågen ad gangen. Den store udvikling, som han går igennem, spiller også ind, og så påvirkes rytmen også af - præcis, som du skriver - hans hans mave- og tarm.
Jeres dreng har nogle aktive tarme hen mod morgenstunden. Et sted mellem kl. 03-05 har han ofte afføring, og det giver ham en lille morgenopvågning, som kan gøre det svært at falde i søvn igen. Hvis klokken er 5-6 når han vågner, så bliver det naturligt endnu sværere for ham at sove videre.
Du har også helt ret i, at når han sover tidligt om aftenen, så vågner han naturligt også tidligt om morgen. De fleste børn sover en ret stabil mængde søvn om natten og for et barn på 4 måneder udgør nattesøvnen ofte 10-11 timer. Det vil sige, at hvis han puttes til natten kl. 18.30, så vil han vågne omkring kl. 04.30-05.30. Det er søvnmatematik - og altså ikke nødvendigvis fordi han er en lærke, men fordi natten starter tidligt.
I 4 måneders alderen begynder søvnen at ændre sig og kommer i sammensætning til at minde mere og mere om større børn og voksnes søvn. Hvor barnet tidligere har skiftet mellem to søvnstadier, så kommer der nu flere stadier til - og rigtig mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at de får flere opvågninger, og de begynder at sove kortere lure.
Der er naturligvis også børn, som ikke har problemer med at skifte søvnstadie, eller som med hjælp kan holdes i søvnen i længere tid - og det kunne godt lyde som om, at du er i mødregruppe med nogle af dem. Børn, der sover længere lure i denne alder vil ofte have en rytme, hvor de går sent i seng. Nogle børn sover ikke til natten, før kl. er 22, og når de så her sover f.eks. 10 timer, så betyder det naturligt, at de sover til kl. ca. 08 om morgenen.
Det kan føles voldsomt uretfærdigt, når man har et barn, der ofte vågner før kl. 05. Især hvis man selv er B-menneske og har brug for at sove lidt længe... Til gengæld får du/I ofte ro om aftenen, hvor I så kan prioritere tid på storebror, på hinanden eller på jer selv :)
På sigt vil I godt kunne gøre nogle ting for at rykke på lillebrors rytme, men lige nu er han for lille. Det bedste, I kan gøre lige nu, er at holde tidspunktet mellem kl. 03-05 som nat. Det vil sige, forsøge at skifte ble i meget dæmpet lys, ikke pludre eller give anden stimulation, så I forsøger at signalere, at det stadig er nat. Alt før klokken 06 må gerne være nat. Giv ham også gerne mælk tidlig morgen for at lulle ham ind i søvn igen med mælk og nærhed.
Det kan også være en god idé at tage udgangspunkt i en morgen, hvor han står op tættere på klokken 6-6.30 og så putte ham en lille smule senere. Det kan være med til at rykke døgnrytmen lidt.
Nogle gange kan det også være en god idé at lægge et bad ind i løbet af dagen f.eks. mellem formiddagslur og middagslur. Det kan aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og det kan også være med til at gøre, at luren bliver rykket bare en lille smule. Et mål kunne være at rykke rytmen 30-60 minutter.
Om eftermiddagen omkring kl. 16-17, kan en powernap på bare 20-30 minutter gøre en stor forskel. Det kan nogle gange betyde, at puttetidspunktet kan komme til at ligge kl. 19-19.30 i stedet for kl. 18.30... Men jeg lover ikke noget, netop fordi lillebror ikke er ældre end han er.
Dertil kommer, at I beskriver en dreng, som lyder til at trives og som også lyder til at få sit søvnbehov rigtig fint dækket. Han sover 4-5 lure dagligt, I øver at han kan sove i sin barnevogn, og han lyder til at sove fint om natten, bortset fra tidlig morgen - det lyder alt sammen normalt for 4 måneders alderen. Den store udfordring for jer er, at hans rytme er så tidlig, som den er.
Jeg tænker umiddelbart, at tiden vil arbejde lidt for jer. Jeres dreng vil sandsynligvis i løbet af den næste tid begynde at gå fra 4-5 lure til 3-4 lure. Og når det sker, så rykker hele døgnrytmen sig ofte, så hans puttetidspunkt bliver lidt senere, og dermed bliver hans morgener også senere.
Især i 3-6 måneders alderen har mange børn en urolig søvn om morgenen - og de har ofte også afføring på dette tidspunkt. Det skyldes blandt andet, at de sover lettere her, og at maven er ekstra aktiv om morgenen. Den gode nyhed er, at det næsten altid ændrer sig. I takt med at lillebror bliver ældre, så ændrer produktionen af melatonin (søvnhormon) sig, skiftet mellem søvnstadier bliver lettere for ham, fordøjelsen ændrer sig, og han begynder at blive klar til anden mad, fastere føde. Det betyder ofte, at de meget tidlige morgener ændrer sig, så han måske vil begynde at vågne mellem kl. 06-07 i stedet for som nu mellem 03-05. Og det uden at I har gjort noget særligt:)
Jeg ved fra jeres tidligere breve, at storebror har en tidlig rytme. Han er en lærke og kan vågne allerede kl. 04, hvilket er hårdt. Lillebror kan dog sagtens have et andet søvnmønster, det ved vi ikke endnu. Og i en alder af 4 måneder, er der rigtig meget, som kan ændre sig. I takt med at han bliver ældre kan I gøre flere ting for at hjælpe ham med en døgnrytme, som passer til jeres familie, men lige nu er det for tidligt.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske