Brev:
Amning før og efter fødsel
23. februar 2026
Alder:
0 mdr.
Amning før og efter fødsel
Hej Helen
Jeg er gravid med vores andet barn, og jeg skriver, fordi jeg gør mig mange tanker omkring amningen.
Da jeg fødte første gang havde jeg ikke forestillet mig, hvor svært det ville være at amme. Jeg havde en naiv forestilling om, at jeg selvfølgelig kunne amme. Noget, som jeg synes er så naturligt, men det er åbenbart lettere sagt end gjort! Jeg kunne i hvert fald slet ikke få det til at fungere.
Jeg oplevede amningen smertefuld, jeg endte med at få store sår på brystet, fik også brystbetændelse og måtte malke ud, da min dreng slet ikke kunne tage fat. Og til sidst måtte jeg kaste håndklædet i ringen og give flaske.
Det har virkelig været svært for mig. Jeg er så ked af, at jeg gik glip at det ammeforløb, som jeg havde forestillet mig, og jeg har grædt mange tåre over, at jeg var nødt til at give min dreng flaske. Derfor har jeg et stort ønske om, at jeg gerne vil amme denne gang og jeg vil gerne gøre, hvad jeg kan for at det skal lykkes.
Jeg har læst, at jeg med fordel kan begynde at stimulere brystet i graviditeten og eventuelt malke ud, så der allerede er mælk at få, når baby bliver født? Det tænker jeg, måske kunne hjælpe mig, men hvad siger du? Hvornår skal jeg i givet fald begynde og hvordan?
Kan jeg gøre noget efter fødslen, for at få amningen bedre i gang fra starten?
Jeg vil rigtig gerne have dine tanker omkring alt, fordi jeg så håber, at det kan lykkes denne gang. Er det helt forkert?
Hilsen
mig