Svar: Opfølgning - Tilvænning af barnevogn/klapvogn
20. februar 2026
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, det er super fint, at du skriver tilbage:)
Jeg tænker ikke, at I skal lave gentagende op-ned-op-ned, når jeres dreng bliver ked af at blive puttet. Det tænker jeg let kan give en negativ association til barnevognen.
Jeg vil i stedet anbefale jer, at I forsøger at få ham rolig ved netop at putte ham i en sovepose. Det skal være en pose, som omslutter hans over- og underkrop. Det kunne f.eks. være en voksipose, Najell eller lignende type. Det skal altså ikke være en af den slags, hvor underkroppen er i en pose og armene kan bevæges frit. Det er netop vigtigt, at han føler sig omsluttet og holdt, når han puttes i barnevognen.
Nogle gange kan det være en idé at putte ham i soveposen og så svinge ham let i den eller måske sidde med ham i favnen, imens han ligger i sin pose. På den måde hjælpes ham med at blive holdt i ro, og skiftet fra favn og ned i barnevognen vil virke mindre voldsomt for ham.
Derudover, så er det også en rigtig god idé at putte ham i soveposen, flytte ham til barnevognen og så trille ham en tur, for på den måde at lulle ham det sidste stykke vej ind i søvnen.
En hånd på brystkassen kan også nogle gange hjælpe og give ham den ro, som gør, at han overgiver sig til søvnen.
Hvis han bliver voldsomt ked af det, så tag ham op. Det er vigtigt, at han ikke bliver ulykkelig og begynder at forbinde sin barnevogn med noget, som ikke er trygt eller rart. Så er det ikke lige der, at I skal forsøge men må prøve igen på et andet tidspunkt.
Når og hvis han protesterer så prøv at skelne imellem, om det er en mild utilfredshed, som f.eks. skyldes, at han er lidt overtræt, og han reagerer på, at det føles lidt nyt og anderledes for ham. Eller om der er tale om, at han bliver utryg ved det nye. Hvis han bliver stiv i kroppen, skriger eller græder højt, virker helt fra den - så skal han op og beroliges, og I skal droppe forsøget. Hvis der er tale om en mild utilfredshed, så er det helt okay at blive der, trille vognen, stå ved ham. Han skal mærke, at selvom det er nyt og lidt anderledes, så er I der, passer på ham, og han kan være helt tryg.
Med hensyn til rytme, så lyder det som om, at lillebrors nuværende rytme fungerer okay for jeres lille familie. Derfor skal I ikke ændre noget nu - det kommer der ikke noget godt ud af, og I risikerer at bruge en masse kræfter på at forsøge at skabe en rytme og efter nogle uger, så fungerer det alligevel ikke.
Jeg synes, det vil være synd at vække jeres dreng om aftenen, som I beskriver ham lige nu. Der er ingen, der siger, at den nuværende rytme ikke ændrer sig - faktisk er der meget stor sandsynlighed for, at dette sker. Der er derfor ikke grund til at tro, at I får samme udfordringer med tidlige morgener med lillebror.
Ved 4 måneders alderen er søvnen ikke stabil endnu, og den vil ændre sig i løbet af de næste måneder. Man kan godt forsøge at lave en rytme, men man kan ikke "tvinge" stabilitet igennem. Og som udgangspunkt skal man aldrig ændre noget, der fungerer. Det kommer sjældent godt igen.
Du beder om et eksempel på en lidt senere rytme, hvor søvnen er fordelt med 5 timer om dagen (3 lure) og 10 timer om natten. Det kan jeg godt lave. MEN lov mig nu, at I ikke forsøger at passe jeres dreng ind i dette på nuværende tidspunkt... :)
Børn kan ikke puttes i kasser og er forskellige, så tidspunkterne er en rettesnor, de kan sagtens variere +/- en halv times tid afhængigt af det enkelte barn. Vågentid varierer også, så selvom jeg skriver, at han måske er vågen i 2 timer kan det sagtens være, at han ikke er vågen i mere end 1.5 time, før han har brug for putning. Her er man nødt til at se på det enkelte barn.
Der er også børn, som har en meget sen rytme. Det vil sige, at de f.eks. sover nattesøvn fra kl. 22 til 08. Andre børn har en tidlig rytme og sover i stedet f.eks. nattesøvn fra kl. 19 til 05. Det er alt sammen helt normalt i denne alder.
Børn er også forskellige, når det kommer til længden af lure. Nogle børn sover meget lange lure og kan derfor sagtens nøjes med tre lure dagligt. Andre børn har behov for måske 5 kortere lure for at dagen hænger sammen.
Men en dag, som f.eks. begynder ca. 6.30 (som jeres), og hvor dagen indeholder 3 lure kunne f.eks. se således ud:
Dagen begynder ca. 6.30.
Første lur (formiddagslur) ligger ca. 8.30-10.00 (sover ca. 1.5 time og er vågen i små to timer før putning)
Anden lur (middagslur) ligger ca. 11.45-14.15 (sover ca. 2.5 time og er vågen ca. 2 timer før putning)
Tredje lur (eftermiddagslur) ligger ca. 16.30-17.30 (sover ca. 60 minutter og er vågen ca. 2 timer og 15 minutter før putning)
Puttes til natten ca. 20-20.30. Vågentid før nat er ca. 2.5 time.
På denne måde vil natten fylde ca. 10 timer, dagssøvnen ca. 5 timer og samlet dermed ca. 15 timer. Men igen - børn er forskellige. Der er masser af børn, som ikke sover lange lure i denne alder og i stedet kan de så tilbydes en ekstra lur, eller de kan puttes tidligere, så natten bliver det længere. Rytmen er nødt til at være fleksibel.
Det vigtigste lige nu er faktisk ikke at ændre noget, men at sikre at jeres lille dreng får sit søvnbehov dækket - og det gør han:)
Jeg kan sagtens forstå, at I bliver bekymrede for den tidlige opvågning kl. 04/05. Men i 4 måneders alderen er søvnen som nævnt stadig under udvikling, og at jeres dreng vågner tidligt nu, betyder ikke, at han så lærer altid at vågne tidligt. I takt med at hans nervesystem udvikles, og søvnen modnes, så vil døgnrytmen også ændre sig og gradvist stabiliseres.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske