Svar: Toilettræning - 3.5 år
24. januar 2026
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og alle jeres tanker :)
Når jeg læser jeres beskrivelse, så lyder det for mig som om, at jeres dreng godt kan mærke afføringstrang. Han holder vejret, bliver stiv i kroppen og han begynder at presse. Men han holder igen, når han sættes på toilet og potte. Det lykkes kun, når han er helt tryg, og det er han, når han har ble på, og når ingen ser på ham/observerer ham.
Det handler ikke om, at han ikke gerne vil - for det tror jeg egentlig gerne han vil. Han har en tvillingesøster, som er blevet renlig, og han har to forældre, som igennem mange måneder har forsøgt at få ham renlig - og der er ikke noget, han hellere vil end at gøre jer glade. Men han føler sig presset, og han skal lære, at han godt kan, at hans krop godt kan give slip, uden at der er noget pres.
At komme af med afføring sker som en refleks. Det vil sige noget, hvor kroppen automatisk giver slip. Det kan man ikke lære ved at få forklaret hvordan, blive presset eller motiveret via klistermærker og chokolade. Det er lidt ligesom at falde i søvn - man kan heller ikke beslutte sig for, at nu vil man sove - det sker, når kroppen er klar:)
Rent fysiologisk sker der det, at afføringen bevæger sig ned i endetarmen, hvor der sendes et "stræk-signal". Det får den indre lukkemuskel til at slappe af (det er en refleks, som ikke kan styres af vilje), og jeres dreng mærker - "jeg skal lave lort".
Herefter skal han kunne slappe af, lade maven arbejde, så afføringen kan komme ud. Kroppen skaber en bølge, der presser afføringen ud. Hvis kroppen er rolig og tryg, så sker resten af sig selv. Jeres dreng skal naturligvis presse en lille smule for at få afføringen det sidste stykke vej - men afføringen kommer primært ved afspænding og ikke ved kraft.
Hvis jeres dreng flere gange har oplevet, at det er forbundet med smerter at have afføring, at det føles ubehageligt for ham, eller han gennem længere tid har oplevet for meget fokus eller føler for meget pres omkring afføring, så vil han begynde at holde sin afføring tilbage. Han vil ikke kunne slappe af.
Da det for ca. 4 dage siden lykkes for ham at komme af med sin afføring, så havde han en ble på, og I fortæller, at efter en time, så kom det. Det lyder som om, at bleen gjorde ham tryg, at han i den time ikke oplevede noget pres, der var ingen opmærksomhed, og han kunne slappe af - kroppen kunne give slip. Da fokus så kom igen "nu har du knækket koden!" så steg forventningerne, kroppen begyndte igen at spænde op, og refleksen lukkede ned.
Hvis I vil have hans refleks tilbage, så er det vigtigt, at han føler sig tryg, og at han gentagende gange oplever, at afføringen kommer ud. Det er ikke farligt at have afføring, der er ingen som reagerer særligt på det, ingen som forventer noget, der er ikke noget pres.
Da han er tvilling, så kan det være svært ikke at sammenligne. Hans søster kan noget, som han ikke kan, og det giver naturligt let et ekstra pres på jeres dreng. Når noget lykkes for hende, så bliver det mere synligt, at det ikke lykkes for ham, hvilket naturligvis er hårdt. Samtidig er der også altid en risiko for, at I forældre kommer til at italesætte, at hun kan noget, som han ikke kan, hvilket godt kan give ham en følelse af at være forkert. Det kan godt være, at I ikke sætter ord på det overfor ham, men han hører jer tale om det, eller hører jer og pædagogerne, bedsteforældre osv. tale om det.
I skriver, at I oplever det som "nederlag på nederlag", og der er ingen tvivl om, at jeres dreng kan mærke dette på jer. Og jeg tænker, at det bedste I kan gøre nu, er at give jer selv lov til at stoppe kampen og selv forsøge at slappe lidt af. Det betyder ikke, at I skal give op, men det vigtige lige nu er faktisk ikke, at han bliver renlig. Det vigtige lige nu er, at han begynder at slappe af i sin krop, så han er i stand til at kunne give slip - for først der, vil han kunne blive renlig.
Jeg vil faktisk anbefale jer, at I giver ham en ble på, når han skal have afføring. Han er allerede renlig med tis, så her skal han naturligvis tisse, som han plejer. Men når I ser tegnene, at han bliver stiv i kroppen, at han holder vejret, begynder at presse osv. Så tænker jeg, at det lige nu vil være en god idé at give ham ble på. I kan sige "vil du have ble på nu eller om lidt?" Undgå at stille krav som "prøv lige toilettet først" eller "kan du ikke slappe lidt af" eller lignende.
Når han har fået ble på, så får han ro til at lave i bleen, og hvis der så går en time, så er det helt okay. Ros ham for, at han har lavet afføring uden at gøre et voldsomt stort nummer ud af det. Det vigtige er, at han finder ud af, at afføring ikke er farligt, og han bliver så tryg ved at have afføring, at han kan give slip og lade det komme uden at holde igen.
Jeg tænker, at bleen skal bruges ved afføring de næste 2-6 uger - det skal være så længe, at afføringen kommer naturligt og hurtigt efter, at han har fået bleen på, så der ikke er nogen kamp i kroppen på ham. Først dér kan I begynde at tale om toilettet igen.
Jeg synes ikke, det er nogen god idé at holde ham hjemme fra børnehave i en uge for der at træne renlighed. Det vil sætte alt for meget fokus på afføring og renlighedstræning, og det vil ikke få ham til at slappe af.
Da han er renlig i øvrigt, så synes jeg, det er fint, at han får underbukser på og går på toilettet, når han skal tisse. I børnehaven må de på samme måde som hjemme, give ham en ble på, hvis han giver indtryk af at skulle lave afføring. Det betyder, at de naturligvis også skal lægge mærke til, om han bliver stiv i kroppen, holder vejret, virker til at presse og her sige "kom, vi finder lige bleen sammen" og hjælpe ham med det. Det er netop vigtigt at reagere tidligt, så der ikke går 2-3 dage imellem, og han ender med at have afføring, der "hænger" mellem ballerne.
Det er meget vigtigt, at ingen skynder på ham, kommenterer på mængden eller f.eks. siger "prøv at presse lidt mere". Han skal have ro, han skal tørres med blødt papir, evt. vaskes forsigtigt med lidt lunkent vand osv. Så alt det omkring afføring føles behageligt.
Det er godt, at I har lægen inde over og har fået ordineret Dulcosoft. Og det er rigtig godt, at hans afføring er blød. Jeg vil dog lige nævne, at I med fordel kan se på det der hedder Bristol skala. Ud fra denne kan I vurdere, om afføringen faktisk har den konsistens, som den bør have - eller om han bør skrues op eller ned i Dulcosoft.
Jeg tænker ikke, at løsningen med at give ham underbukser på for at "trigge hans blerefleks, så han kan mærke, hvordan man kommer af med det" er nogen god løsning. Hver gang jeres dreng har afføring i sine underbukser, så vil det føles som et nederlag og sammen med denne følelse kommer også følelsen af skam, stress og en øget spænding i hans mave- og tarmsystem. Det vil ikke lære ham, hvordan han slapper af, tværtimod.
Jeg tænker heller ikke, at løsningen med bleen om aftenen er godt, hvis det gør, at han så ender med at holde sig ekstra hele dagen, fordi han lærer, at han først kan give slip om aftenen i sin ble. Det vil jo netop holde hans krop i det, som kroppen er god til, nemlig at spænde og holde sig. Det vil fylde hans endetarm mere og give ekstra ubehag for ham. Det bedste vil være, hvis han kan hjælpes til at slappe af, når han viser afføringstrang og dér få en ble på.
I spørger også, om I bare skal give op for nu, give ham en ble på og prøve igen til sommer. Jeg tænker "at give op" er et forkert mindset, det handler mere om at "holde en pause". Jeg tænker ikke, at I skal regne med, at det går over og vil løse sig selv til sommer...
Det, jeres dreng har brug for er at nulstille kroppens alarmberedskab. Det kræver, at han oplever flere rolige afføringer, hvor der ikke er nogen forventninger, hvor der ikke sker en masse observation, hvor der ikke tales om "næste skridt" osv. Han skal have ro på.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske