Brev:
Det er kun far der dur - 2 år, 7 mdr.
23. januar 2026
Alder:
2 år, 7 mdr.
Det er kun far der dur - 2 år, 7 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig om min datter på 2,5 år.
Hun er altid blevet puttet af sin far om aftenen. Det har der været flere naturlige grunde til og da jeg var klar til at tage over på putningen var hun kommet i selvstændighedsalder og ville ikke have mig til at putte, hverken til lur eller til nat.
Her et år senere har vi forsøgt flere gange at jeg skulle putte til natten, men hun skubber til mig og græder og vil have sin far og jeg ender med at blive usikker på, hvad jeg bør gøre for at hun bliver mødt i hendes behov. Jeg vil ikke presse hende for meget.
Den seneste måned eller to er det lykkedes os at få en ny rutine herhjemme, hvor jeg læser godnathistorie og det gik rigtig godt i lang tid, men nu er hun begyndt at sige at hun ikke vil have læst godnathistorie. Generelt er hun inde i en fase, hvor hun siger nej til alt, selvom hun faktisk har lyst og når jeg så siger at det er ok og at far så putter hende nu istedet, så bliver hun ked af det og vil læse alligevel.
Det er lykkedes mig nogle gange at få lov at putte hende i sengen med dyne og bamse og snakke dagen igennem med hende. Længere kan jeg ikke komme - det næste der sker i hendes putteritual er en godnatsang, men det må jeg ikke og jeg henter derfor hendes far, fordi jeg ikke vil presse hende og fordi jeg er bange for et fortvivlelsesanfald, hvor jeg bliver afvist og ikke ved hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende.
Jeg oplever nemlig at når hun får fortvivlelsesanfald, så er det kun far der dur. Hun skubber mig væk og råber efter far. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør forkert. Jeg prøver nogen gange at være stille og bare til stede. Andre gange at anerkende hende i hendes følelser. Og andre gange at røre hende for at berolige hende. Intet virker og jeg falder desværre ind i at føle mig afvist og nogle gange blive sur, ked af det eller går min vej.
Jeg ved godt at det ikke er godt, men jeg føler jeg gør noget forkert.
Uanset om far bliver sur, så er det stadig ham hun søger.
Jeg har oplevet at når jeg går min vej og hun er blevet rolig kommer hun hen og sidder ved mig og så er hun klar til at fortsætte dagen. Jeg er bange for at hun føler et ansvar for at trøste mig og det skal hun ikke.
Jeg ved heller ikke om vi er for eftergivende. Hvis fx hun brækker sin bolle i stykker, men fortryder og vil have en hel, så synes jeg ikke det er en kamp der er værd at tage, når reaktionen er et voldsomt fortvivlelsesanfald. Vi står selvfølgelig fast i de situationer, hvor det er vigtigt og nødvendigt.
Det skal siges at far også bliver afvist i andre sammenhænge og at der er rigtig mange ting min datter og jeg har sammen.
Hvad gør jeg forkert og hvad kan jeg gøre for at ændre det. Er det mest mine sårede følelser der er et problem?
Hilsen en såret mor