Svar: Urolige nætter - 11 måneder
14. januar 2026
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse :) Jeg er ked af at høre, at jeres dreng har været så syg - nogle gange kan hånd-fod og mundsyge være virkelig voldsomt og med mange blærer og høj feber. Det er synd, at han skulle det igennem.
Problemet med nattesøvnen hænger - som I sandsynligvis selv er opmærksomme på - tæt sammen med jeres drengs rytme i dagplejen. Og jeg vil gerne forsøge at forklare hvorfor.
Hans tidligere rytme har været:
Op kl. 06
Lur kl. 8.30
Lur kl. 13-13.30
Sengetid kl. 19
Samlet dagsøvn på ca. 2 timer og 40 minutter. Hvilket lyder meget passende for en dreng på 11 måneder, som sover ca. 11 timer om natten.
Fra han er stået op og til han er blevet puttet til første lur, er der gået ca. 2.5 time. Mellem hans lure, har han været vågen i ca. 4 timer og fra den sidste lur og til nat, har han været vågen i ca. 5-5.5 time. Det er en rigtig god rytme, som skaber en rigtig god balance mellem at blive aktiveret godt og samtidig være tilpas træt, når han bliver puttet. Og det er med til at give en stabil nattesøvn.
I dagplejen har det hele ændret sig. Hans søvn kommer til at ligge alt for tidligt, og han sover for meget.
I fortæller, at han puttes allerede kl. 7.30 til sin første lur. Det er for tidligt, når han er stået op kl. 06. Når han alligevel falder fint i søvn tidligt, så tænker jeg, at det handler om, at han på dette tidspunkt stadig har forhøjet søvnhormon i kroppen, og jeg mistænker lidt, at søvnen her fungerer som en forlængelse af natten. Og det er ikke en forlængelse af natten, han har behov for, det er en rigtig formiddagslur.
Derfor er det meget bedre, at han puttes kl. 8.30, som I plejer at gøre det. Så vil mængden af søvnhormon være faldet, hans vågenperiode være længere og fyldt med mere aktivitet og leg, og det vil gøre hans formiddagslur mere afgrænset, når han så puttes til den - ligesom han faktisk vil få mere ud af luren.
Samtidig bliver jeres drengs dagssøvn alt for lang. Han sover ofte 3-4 timer i løbet af dagen, og det er højst sandsynligt i overkanten. Det kan naturligvis godt være nødvendigt med lidt ekstra søvn, når han begynder i dagpleje og skal vænne sig til en helt ny hverdag, men han plejer at sove ca. 2 timer og 40 minutter, hvilket han trives rigtig godt med.
Når hans dagssøvn bliver for lang eller ligger meget tidligt, så er der en risiko for, at hans nattesøvn bliver mere overfladisk og afbrudt - han får sværere ved at komme fra et søvnstadie til et andet og vågner i stedet op. Og nogle gange vil han vågne direkte op fra den dybe søvn - og det er det, der giver gråden. Han vil vågne op og være forvirret, motorisk urolig, ikke kunne regulere sig selv og have rigtig svært ved at falde i søvn igen.
Det handler om fysiologi, biologi og hormoner. Han vil være træt, men hans døgnrytme vil fortælle ham, at han skal være vågen. Derfor er det rytmen i dagplejen, som skal ændres.
Jeg er med på, at det kan være rigtig svært, hvis dagplejer holder fast i, at hun vil putte børnene allerede kl. 7.30. Men jeg vil vove den påstand, at de fleste børn vil trives bedre, hvis de puttes lidt senere - og har hun ældre børn, så vil de slet ikke skulle sove formiddagslur, så der burde ikke være problemer i at putte jeres dreng senere.
Jeg vil anbefale, at I tager en snak med dagplejer og fortæller hende, at jeres dreng er begyndt at vågne meget om natten efter opstart i dagpleje. I har fået at vide, at det hænger sammen med for tidlig og for lang en dagssøvn. Og så spørge hende, om ikke hans lur kan flyttes til omkring kl. 8.30 - og om hun kan vække ham, hvis han sover meget længe. Jeg synes det vil være helt fint, hvis hun vækker ham efter 1 time. Så kan han blive puttet sammen med de andre børn til middagsluren - måske som den sidste, så det kommer så tæt på hans vanlige puttetidspunkt som muligt.
Hvis dagplejer siger, at hun ikke vil vække ham, fordi hun har lært at "søvn avler søvn", så er det vigtigt, at I ikke begynder at debattere med hende. Det kommer der ikke noget ud af. Det vigtigste er at holde det til, hvad jeres dreng har behov for.
Når vi siger, at søvn avler søvn, så hænger det sammen med, at for lidt søvn vil give overtræthed, og hvis barnet er overtræt, så vil det få sværere ved at falde i søvn og sove mere uroligt.
MEN forkert placeret søvn avler ikke søvn - og for meget søvn kan godt ødelægge nattesøvnen. Og den måde jeres drengs søvn er fordelt på nu, fungerer ikke for ham. Derfor er det vigtigt at holde fast i, at I kan se på jeres dreng, at når han sover meget og sover tidligt på dagen, så sover han markant dårligere om natten - og han er helt ulykkelig. Derfor vil I gerne prøve at vække ham tidligere om dagen for at se, om ikke det kan give mere ro og bedre nattesøvn.
Hvis han kan sove mere som jeres normale rytme, og dagssøvnen kan holdes på måske 2.5-3 timer samlet (faktisk lidt mere, end han normalt har sovet og derfor lidt et kompromis), så vil han forhåbentlig begynde at sove mere sammenhængende og dybere om natten. Og nattesøvnen er jo også vigtig for ham, så han har overskud til alt det, som hverdagen bringer.
Jeg håber, at I kan bruge dette videre - og ellers må I endelig skrive igen, hvis der er noget, jeg skal uddybe:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske