Brev:
8 måneder og korte lure
23. oktober 2025
Alder:
8 mdr.
8 måneder og korte lure
Hej Helen,
Vi har en dreng på 8,5 måned med fuld fart på. Han rejser sig og går langs møblerne og pludrer konstant. Generelt er han en rigtig glad og tillidsfuld dreng, der elsker alle mennesker, han møder.
Han er en stor dreng på 80 cm og 11,5kg. Han er flaskebarn.
Vi har de sidste to ugers tid haft massive problemer med dagslurene - og faktisk også nætterne sådan på skift.
Han sov førhen gerne 1-1,5 time til formiddag og 1,5 time til eftermiddag.
Om natten sov han 11 timer afbrudt af hjælp til stillingsskifte mm.
Jeg har ført søvnlog over hans søvn i flere perioder, hvor jeg kan se, at hans gennemsnit for søvn ligger på ca. 13 timer.
Han har sovet to lure dagligt siden han var 6 måneder. Det har ligget meget stabilt siden da. Det gør det så absolut ikke længere.
Jeg har lagt mærke til, at hans vågenvinduer er blevet ekstremt lange. Nogle dage har jeg udfordringer med at få ham til at sove formiddagslur, selvom jeg har skubbet tiden +/- 15 minutter. Det samme med eftermiddagsluren. Der nærmer vi os 4 timers vågentid. Til natten kan det nogle gange være 4,5 time.
Det skal siges, at han ikke på noget tidspunkt bliver pylret eller ked af det. Kun hvis jeg ihærdigt forsøger at få ham til at sove ved at traske afsted med barnevognen i evigheder. Så mister han tålmodigheden. Men hvis han kommer op af barnevognen eller kommer op at sidde, så ser han dejlig frisk ud og vil bare gerne følge med.
Er det ikke for tidligt at gå til 1 dagslur allerede?
Han starter i dagpleje til december.
Vores nuværende dagsrytme ser således ud:
Vågner kl. 6. Stille morgen, hvor han kommer op til os i sengen og vågner. Herefter kommer han i tøj og ned på legetæppet, mens morgenmaden bliver gjort klar. Får her grødpandekager med frugt, scrambled eggs eller en bolle med smør og pålæg - det varierer. Får vand i kop. (Han vil ikke spise grød.)
Leger, tumler.
Der børstes tænder.
kl. 08.30, får flaske med mme og putteritual - ny ble, puttes til kl. 9 i barnevogn med nussekanin og sut.
kl. 9.00. Formiddagslur. Sover alt mellem 1 time til 1,5 time.
kl. 10.15. Vågner fra lur. Frisk, glad og klar på leg. Leger, tumler og tager en tur på legeplads, hvis der er vejr til det. Gynger ofte for vestibulærsansen.
kl. 12.00 - tilbydes middagsmad i form af en fuldkornsbolle med smørbart pålæg og lidt frisk frugt. Skåret i mundrette stykker, som han selv styrer. Får vand til.
(Vi har aldrig haft held med at få ham til at sove 2. lur før efter en vågenperiode på 3 timer og 40 minutter)
13.15 - tilbydes flaske med mme.
13.45 Sover middagslur. Sover her indtil kl. 15.15/15.30.
Kommer op til sidste vågenvindue, hvor der igen leges, tumles, kigges i bøger og sanserne stimuleres med ledkompressioner, trykmassage eller en tur på sansegyngen herhjemme.
kl. 16.00 tilbydes en snack i form af lidt rugfras, frisk frugt eller grønsager.
kl. 17.30: Aftensmad. Spiser det, familien spiser. Får en del grøntsager dertil.
kl. 18.15: Kommer i bad, får nattøj på.
kl. 18.45: Får flaske. Der børstes tænder.
kl. 19.30: Godnat.
Kærlig hilsen herfra