Brev:
Nedsmeltninger og trods
20. oktober 2025
Alder:
2 år, 4 mdr.
Nedsmeltninger og trods
Kære Helen
Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4 måneder. Nogle dage er det flere gange om dagen. Det er meget svært at få hende ud af dem.
Jeg ved ærligt talt ikke, hvordan jeg skal håndtere det, når hun først er brudt helt sammen. Hun fortæller mig, at jeg skal gå væk, men hvis jeg går væk for at give hende lidt luft, løber hun skrigende efter mig, og så ender det ud i en eller anden dårlig situation, som egentlig bare kører hende mere op. Jeg prøver at anerkende hende i hendes følelser, distrahere, sige nej (hvis hun for eksempel slår mig/far), men intet hjælper, før hun på et eller andet tidspunkt er så nedkørt, at hun vil have knus og kram.
Det tager ofte meget lang tid, før hun kommer tilbage.
Hun råber og skriger meget (særligt af far), når der er et eller andet, hun ikke vil have. Hun prøver grænser af (også over for mig) og gør præcis de ting, som hun ved jeg ikke vil have. Jeg ved, at det er helt normal opførsel, men jeg er simpelthen i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere det. For jeg vil jo gerne sætte tydelige grænser, men hun bliver bare ved, og så ender det i en eller anden uheldig konflikt, som jeg føler kunne have været undgået.
Jeg føler, at hun styrer hele vores hjem. Hun vil lege med os hele tiden og kan slet ikke lades alene. Det gør det svært at gøre noget som helst praktisk, for eksempel at lave mad. Jeg forsøger at inddrage hende. Lade hende skylde kartoflerne, vaske op og så videre. Men hun kan jo ikke holde koncentrationen i 45 minutter, og så ender jeg med at sætte hende foran fjernsynet.
Far og mor må overhovedet ikke tale sammen. Så skriger hun af os, indtil hun får al opmærksomheden fra mor igen. Vi forsøger at holde fast i, at vi lige skal færdiggøre samtalen, men det er svært med et barn, der råber en op i hovedet.
Jeg er til tider bange for, at der er et eller andet med hende. Hun var meget svær at indkøre i vuggestue. Græd ved hver eneste aflevering i næsten et år, legede ikke rigtig med de andre børn. Det er dog blevet bedre de seneste måneder. Hun er ofte bange for ting. Hun er meget opmærksom på sine omgivelser. Allerede som helt spæd. Hendes krop er altid i bevægelse og har altid været det.
På samme tid kan hun dog også være virkelig sød og omsorgsfuld, f.eks. sige undskyld (ofte ved at give kram og kys), når hun har gjort noget forkert. Hun har et virkeligt godt sprog og kan nemt sætte flere sætninger sammen og føre en “reel” samtale. Hun kan til en vis grad sætte ord på sine følelser “sur”, “ked af det”, “trist”. Og hun er rigtig meget i “hvorfor”-alderen og vil gerne forstå alt.
Men hvordan kan jeg bedst sætte klare grænser og ikke lade hende tage styringen over hele hjemmet, på samme tid med at vi undgår de her meget lange nedsmeltninger. Og hvordan kan jeg i øvrigt forsøge at høre nedsmeltningerne kortere, når de så er der?
På forhånd mange tak for hjælpen