Svar: Hjælp søges efter 7 dage uden egentlig søvn
5. oktober 2025
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og et stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker kan spille ind hos jer.
Det er helt normalt, at børn i din drengs alder begynder at sove mere kortvarigt. Hans søvncyklusser bliver lidt mere skarpe nu, og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor vågner de op efter 20-40 minutter, fordi de netop skifter søvnstadie der.
Derudover, så kan bevægelse også spille ind. Det lyder som om, at han er vant til en vis mængde bevægelse - enten i hans moonboon eller i barnevognen. Og nogle gange kan man opleve, at han begynder at forvente en form for bevægelse, når han skifter søvnstadie. Hvis bevægelsen pludselig er væk, så vil det nogle gange kunne være svært for ham at sove videre. Han er dog så lille, at det er helt okay, hvis bevægelse er nødvendigt for at holde ham sovende i længere tid - men det kan være en forklaring.
Du nævner maveuro og luft i maven, hvilket naturligt også kan spille ind. Det at han prutter mere og vrider sig mere kunne godt tyde på, at han er begyndt at sluge lidt mere luft. Jeg tænker dog, at det sandsynligvis ikke handler om forkert sutteteknik, men om at han spiser hurtigere nu, fordi han er blevet det større og fysisk stærkere. Netop fordi du ikke har ondt, ikke har sår eller andet, så lyder det som om, at hans sutteteknik er fin.
Du nævner også forkølelse, hvilket sagtens kan være en forklaring. Hvis næsen er lidt stoppet til, så vil han skulle trække vejret mere gennem munden. Det kan gøre, at han slipper brystet lidt hyppigere, når han spiser - og derfor trækker mere luft ind. Det kan også gøre, at han vågner lidt hyppigere om natten, fordi næsen er let lukket. De første måneder trækker børn ofte vejret gennem næsen, og der går nogle måneder, før de kan koordinere deres vejrtrækning og begynder at kunne trække vejret gennem munden. Derfor er de ret afhængige af, at næsen ikke stopper for meget til.
Derudover så tænker jeg, at det også er vigtigt, at du begynder at give ham lidt aktive vågne perioder. Når han sover så kortvarigt, som han gør, så vil du helt naturligt begynde at putte ham tidligere og tidligere. Men det er vigtigt, at han stille og roligt hjælpes til at få en rytme, hvor han har vågne, aktive perioder og så perioder, hvor han hjælpes til at sove. Han vågne perioder må ikke være for korte - men de må naturligt heller ikke være for lange, han må ikke blive overtræt.
Jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du forsøger at arbejde med vågenperiode af 60-80 minutters varighed. I disse perioder skal han leges med, pludres med, stimuleres godt. Han skal have en ren ble, have mælk og puttes igen. Du skal lægge mærke til træthedssignaler som f.eks. stirren, røde øjenbryn, at han gaber, gnider øjne - og putte ham lidt før, hvis du ser disse signaler, netop for at han ikke bliver overtræt. Men aktiviteter er vigtige.
Jeg vil også anbefale dig, at du vælger én lur i løbet af dagen, som du forsøger at gøre til den lange lur. Og en lang lur kan f.eks. være 60-90 minutter. Du må meget gerne bruge moonboon, barnevogn eller bæresele til denne lur. Netop fordi bevægelse kan være med til at holde ham sovende.
Du må dog også meget gerne prøve om du kan hjælp ham med små skridt - en hånd på maven, lidt rolig vuggen, sutten i munden. Prøv om du med dine hænder og kærtegn kan lulle ham videre ind i søvnen. Prøv i 5-7 minutter - og hvis det ikke virker, og han bare er vågen, så tag ham op - og prøv så ved næste lur.
De kan være en god idé at bruge lidt saltvandsdråber i næsen før amning, så du er sikker på ,at han kan trække vejret fint, selvom munden svøber om brystet. Lyt også efter "kliklyde", når han dier. Det kan være tegn på, at han trækker luft ind. Og så kan det være en god idé at amme ham af to omgange: Start med at lægge ham til brystet i den traditionelle stilling, hvor han ligger med kroppen i din favn. Når han har spist på denne måde og slipper brystet, så lad ham bøvse af. Her kan du evt. også skifte ham, ellers så lægger du ham til brystet igen. Prøv at lægge ham til samme bryst, men nu i tvillingestillingen. Det kan hjælpe ham med at få "tømt" brystet lidt ekstra og få den lidt federe mælk med ud - som ofte ligger tungere og mere roligt i maven. Og derefter kan han så puttes til lur, evt. med sin sut.
Hvis du har på fornemmelsen, at han sluger luft under amning, så kan du også bruge den tilbagelænede ammestilling/laid-back, eller du kan lægge dig med ham og amme ham liggende i dobbeltsengen. Disse ammestillinger minimerer ofte luftindtaget lidt. Og så kan en bøvsepause undervejs ofte også have god effekt.
Det vil ofte også hjælpe på søvnen, hvis han sover et sted, hvor det ikke er alt for lyst. Det vil sige i soveværelset for nedrullede gardiner, eller det kan være i barnevognen, hvis denne står under et halvtag i haven. Nu hvor det er blevet koldere i vejret, så kan det nogle gange være en god idé med en sovepose. Da den vil gøre, at han føler sig ekstra puttet, og det kan hjælpe ham med at finde bedre fysisk ro - og derfor også sove mere sammenhængende.
Nogle børn reagerer på det skift, der er mellem favn og putning. Og en mulighed er derfor også, at du ammer ham, skifter ble, bøvser af, putter ham i soveposen og ammer ham igen - og derefter lægger ham ud i barnevognen, hvor han så forhåbentlig kan finde ro og sove et lidt længere søvnstræk.
I forhold til amning, så tyder det på, at amningen fungerer godt. Du har ingen smerter, du har ingen sår - og det tyder på en fin teknik. At han måske har "mindre bryst i munden" kan sagtens være tegn på, at han er blevet ældre, fysisk større og nu spiser på en lidt anden måde. Hvis han begynder at tage mindre på, du får ondt osv. så skal du naturligvis være opmærksom.
At han har afføring hver 1-2 dag er helt normalt i forhold til hans alder. Det er også helt normalt, at han vil kunne slå flere prutter nu. Fortsæt med at give ham lidt mavemassage, cykle med hans ben, lægge ham på maven osv. når han er vågen. Hvis du oplever, at han begynder at have færre tissebleer, at hans afføring bliver slimet, at han virker til at have ondt, når han skal af med sin afføring eller begynder at ligge på en måde, hvor hans hoved trækkes bagover, når han ligger, så skal du reagere. Det kan f.eks. være tegn på refluks. Det, er der dog intet, som umiddelbart tyder på, at han har.
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om, at du har en dreng, der trives rigtig godt. og det lyder også som om, at du gør det rigtig godt!
Og til sidst - i forhold til nætterne. Hvis og når han vågner hyppigt her, så prøv om du kan berolige ham med dine hænder. Læg en hånd på ham, så han kan mærke dig, vug ham evt. lidt. Så du undgår, at han vågner for meget op, og der skal for meget aktivitet til hver gang han vågner.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske