Brev:
Mad til 7 mdr. gammel baby
22. september 2025
Alder:
7 mdr.
Mad til 7 mdr. gammel baby
Hej Helen,
Jeg har en dreng på 7,5 måneder. Han er en glad dreng med fart på. Han kravler og er begyndt at rejse sig op ad ting herhjemme. Det er jo bare dejligt. Han er flaskebarn og har været det siden han var 1 måned. Vi startede mos, da han var 4 måneder, men den sidste måneds tid har vi haft udfordringer med, at han simpelthen afviser mos og grød.
Vi forsøgte os kortvarigt med BLW, men i hans iver fik han taget munden lidt for fuld hver gang, hvilket resulterede i, at han flere gange fik det galt i halsen og vi måtte banke ham på ryggen.
Jeg er derfor begyndt at give ham mere mundrette stykker, hvilket han synes er super spændende - og han spiser med velbehag. Mundmotorisk får han arbejdet bidderne ret godt rundt i munden, bløder det op med savl og tygger ellers - og arbejder fint med sin bræk-refleks :-)
Men jeg er simpelthen på bar bund ift. Måltiderne. Han vil bare ikke mades med ske - kun med mors fingre (og en gang i mellem hans egen). Vi har forsøgt utallige former for grød og mos, tynd, tyk, sød, krydret. Han afviser det blankt.
Han får mad 3 gange dagligt.
Han får pandekager lavet på havregryn og æg og noget vilkårligt frugt blandet i.
Til middagsmad får han bondebrød med smørbart pålæg i forskellige variationer.
Til aftensmad får han en baby-venlig version af vores egen aftensmad, de dage, hvor det kan lade sig gøre. Og små kogte grøntsags buketter.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at give noget godnat-grød for at mætte ham yderligere til natten, men grundet udfordringen med skemad, så er jeg lidt på bar bund...
Kan jeg give ham noget andet mad til natten? Man løber lidt tør for ideer.
Kærlig hilsen
N