Svar: Råd til sikker søvn
25. juli 2025
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og alle dine tanker - og velkommen til :)
Et stort tillykke med din dejlige dreng. Det lyder som om, at han stortrives på alle måder og allerede har en rigtig god rytme. Han lyder til at sove godt, spise godt og udvikle sig godt på alle punkter - så dejligt!
Jeg tror alle forældre kan nikke genkendende til de følelser, som du beskriver. Det er helt naturligt at være bange for, at der skal ske det lille barn noget. Tænk at vågne op og opdage, at barnet pludselig ikke trækker vejret - det er alle forældres mareridt.
Derfor har Sundhedsstyrelsen også lavet nogle anbefalinger om sikker søvn til babyer. Og efter at disse er blevet indført, så er risikoen for vuggedød faldet betydeligt. Og der er tre overordnede råd, som man bør følge:
1) Spædbørn skal altid sove på ryggen
2) Mor skal undgå at ryge i graviditeten, og barnet skal ikke udsættes for tobaksrøg efter fødslen
3) Forældre skal sørge for, at barnet ikke får det for varmt, når det sover.
Du fortæller, at din dreng nu er begyndt at trille om på maven, når han sover. Det er helt okay - det hører med til en sund og naturlig udvikling. Sundhedsstyrelsen skriver her: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven".
Jeg vil anbefale dig, at du stadig putter din dreng på ryggen. Og hvis han så triller om på maven, så er det helt okay. Så længe han ikke er ældre, så vil jeg dog anbefale, at du hjælper ham tilbage på ryggen, når du selv går i seng. Ligesom du efter amning putter ham på ryggen, hvor han så kan sove videre. Triller han om på maven, når du selv sover, så lad ham sove videre der. I takt med at han bliver ældre og stærkere motorisk, så vil han naturligt selv kunne skifte stilling om natten, og du behøver ikke længere være opmærksom på, at han puttes på ryggen.
Med hensyn til at falde i søvn imens du ammer, så er det rigtig dejligt, at du kan ligge ned at amme, så du får slappet af imens. Den mulighed skal du naturligt nyde. Når det anbefales at være særligt opmærksom her, så er det fordi, det sikreste sted for en baby at sove er i egen seng og i samme rum som sine forældre. Anbefalingen gælder især de første 6 måneder, men gerne hele det første år.
Det er især de første 4 måneder, at risikoen for samsovning er øget - og det gælder især, hvis mor er ryger eller hvis forældrene er påvirket af alkohol eller medicin. Hvis man vælger at praktisere samsovning, altså sove i samme seng - som det naturligt er, når du falder i søvn - så er det vigtigt, at din dreng har lige så meget plads at sove på, som hvis han lå i sin egen seng. Det er vigtigt, at han har sin egen lille dyne. Det er vigtigt, at han ikke sover mellem jer forældre. På den måde sikres det, at han ikke bliver overophedet under søvn.
Derudover så er anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen, at man ikke bruger puder, tæpper eller andet i sengen hos barnet. Det er vigtigt, at den lille har fri bevægelighed, ligger på en fast madras, og at der ikke er løse genstande i sengen. Han bør f.eks. ikke puttes med en hovedpude, og du skal også være opmærksom på brug af stofbleer, bamser og lignende ved ansigtet. Mange børn har naturligt glæde af at blive puttet med f.eks. en sut og på sigt vil han sandsynligvis også have glæde af at blive puttet med en lille kanin eller lignende. Men, man skal naturligt være opmærksom.
Det anbefales, at barnet puttes med en tynd babydyne. Den skal passe til sengen, og barnet skal kunne sparke den af sig og ikke blive viklet ind i den. Den løsning du har valgt med en voksipose i barnevognen og en sovepose med ærmer i sengen, lyder meget sikkert. Det, du skal være opmærksom på her er, at han ikke får det for varmt. Han skal kunne komme af med varmen og skal iklædes tøj, der passer til måden han puttes på. Hvis han er svedig i nakken, har han det for varmt. Så skal han evt. have mindre tøj på eller puttes på en måde, som er mindre varm for ham.
Med hensyn til sengerand så har nogle børn glæde af en sengerand, fordi det gør tremmesengen lidt mindre, og det kan skærme for barnets udsyn, så den lille bedre kan koble fra og finde ro. Det er godt, hvis sengeranden spændes fast til tremmesengen, så det ikke bliver "en løs genstand", som jo frarådes.
I udlandet (bl.a. USA) har flere børnelæger gjort opmærksom på, at brug af sengerande kan være direkte farligt, da barnet kan få sengeranden ned over sig eller komme i klemme - eller f.eks. klatre op på sengeranden og videre op over sengen, hvor barnet så kan falde ned og slå sig. Jeg har ikke hørt, at der skulle være sket dødsfald i Danmark på grund af sengerande. Jeg har dog hørt, at man på visse førstehjælpskurser bliver frarådet at købe sengerande.
I 2018 kom en dansk standard for sikkerhedskrav tilknyttet sengerande. Hvis man gerne vil have en sengerand, bør man vælge en type, som lever op til disse sikkerhedskrav. Se efter DS/EN 16780:2018.
Du har fuldstændig ret i, at spædbørn ikke skal have deres hage presset med mod brystet i længere tid, da dette kan hæmme deres luftveje. Men moderne autostole er designet med en vinkel, som holder luftvejene fri, så længe barnet sidder korrekt spændt fast. Babyautostole kan ofte også vinkles, så barnet kan slappe af i sit hoved og så hovedet "ligger korrekt". Du burde derfor være tryg ved, at din dreng sidder sikkert i sin autostol.
Så, hvis jeg skal prøve at opsummere lidt :) Det er helt normalt at blive bekymret, men det lyder som om, at du følger de vigtigste sikkerhedsråd. At din dreng nu kan trille om på maven betyder, at hans krop er klar til det, og når han i løbet af den næste måneds tid bliver stærkere og selv kan skifte stilling, så behøver du ikke igen og igen trille ham tilbage på ryggen.
Jeg tænker, at risikoen er lille, når din dreng sover i voksipose og sovepose. Det, du skal være opmærksom på her er, at han ikke får det for varmt. Hvis han virker meget varm, eller du har lyst til at vænne ham til dyne, så må han gerne blive puttet med en tynd babydyne, som han selv kan sparke af sig.
Sengerande og puder øger risikoen, og det er ikke noget, som I behøver. Derfor tænker jeg, at du ikke behøver bruge penge på dette. Hovedpude har han ikke behov for, før han måske er 1.5-2 år gammel... Her kan man begynde at overveje en helt flad børnepude, men de fleste børn sover fint uden.
Med hensyn til amning, så er det helt naturligt, at du falder i søvn undervejs. Du skal bestemt ikke skamme dig over, at du døser hen, det er en del af nattesøvnen. Det anbefales, at du putter din dreng tilbage i egen seng, når han er færdig med at blive ammet. Men hvis du falder i søvn, så sørg for, at han har lige så meget plads omkring sig, som hvis han lå i sin egen seng, og at han har sin egen dyne eller ligger i sin sovepose.
Det forebygger vuggedød, at I sover sammen. Ikke i samme seng, men i samme værelse. Det er derfor super godt, at du har en bedside-crib, og når din dreng bliver for stor til denne, så kan han komme i tremmesengen - stadig gerne i soveværelset. Undersøgelser viser, at foreældres natlige støj er med til at holde barnets vejrtrækning igang, så derfor anbefales det, at I sover i samme rum - præcist, som I også har gjort.
Jeg ved godt, at man kan blive frygtelig bange, når man googler. Men jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt idé om, hvad de officielle anbefalinger er og også har fået givet dig lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske