Brev:
Råd til sikker søvn
25. juli 2025
Alder:
5 mdr.
Råd til sikker søvn
Kære Helen
Jeg er førstegangsforælder og mor til en dejlig dreng på fem måneder. Han er en skøn og nem baby, som også i løbet af de sidste to måneder er blevet ret god til at sove. Han tager en formiddagslur på 1,5-3 timer i barnevognen udenfor og en 1-2 timers eftermiddagslur i barnevognen eller slyngevuggen. Om natten vågner han en eller to gange, bliver ammet og falder i søvn igen. For nylig lærte han at rulle om på maven, og lige siden har han foretrukket at sove sådan. Han er ikke så god til at komme om på ryggen igen selv.
Mit spørgsmål drejer sig om, at jeg, lige siden han blev født, har været meget bekymret for, at der skulle ske ham noget, mens han sov. Jeg gjorde det - måske ikke særligt hensigtsmæssige - at jeg googlede risikoen for vuggedød og kvælning, og de sociale medier flød over af råd og advarsler til sikker søvn for babyer og historier fra mødre, der havde oplevet alle mødres værste mareridt, fordi de ikke havde overholdt alle disse råd.
Rådene er f.eks.: Aldrig sov med barnet i sengen, aldrig fald i søvn mens du ammer, baby må kun sove på en flad overflade på ryggen uden nogle løse genstande omkring sig.
Når min søn sover, er jeg nu ofte nervøs for, at han ikke kan få luft. I barnevognen fordi han sover i en voksipose, der har en slags dyne-hætte omkring hovedet. I slyngevuggen og autostolen, fordi han ikke ligger helt fladt, og jeg har læst, at hvis babys hage falder ned mod brystet, kan de potentielt ikke få vejret. I hans bedside-crib om natten, fordi han vender sig om på maven med hovedet ned mod madrassen, og fordi risikoen for vuggedød er højere, når baby sover på maven.
Jeg vågner flere gange om natten med et chok og vækker ham næsten, fordi jeg skal sikre mig, at han trækker vejret. Jeg er sindssygt bange for at falde i søvn, mens jeg nat-ammer, men det er desværre sket et par gange, og så vågner jeg virkelig skamfuld og bange for, at han skal være blevet kvalt.
Når han sover i barnevognen eller slyngevuggen kigger jeg til ham med korte mellemrum, men jeg har alligevel svært ved at lave andet, når han sover, for hvis han skulle blive kvalt, ville det jo kun tage ganske kort tid.
Dvs. at jeg f.eks. ikke kan nyde at lave noget andet sammen med min mand eller tage et bad, mens baby sover, uden hele tiden at tænke, om han nu er ok.
Når vi kører bil, tør jeg ikke sidde på forsædet men vil altid sidde ved siden af autostolen, så jeg kan kontrollere, at han trækker vejret.
Allerhelst ville jeg gerne se på ham hele tiden, mens han sover. Jeg har også overvejet at købe en såkaldt Owlet, men jeg har hørt, at de også kan give en falsk tryghed.
Jeg overvejer snart at flytte ham fra bedside-seng til tremmeseng, så han får mere plads til at rulle, men jeg er i tvivl om hvorvidt det er sikkert at bruge en sengerend, og om baby må sove med en dyne, når der ikke må være løse genstande i sengen. Lige nu sover han i en sovepose med ærmer.
Mit spørgsmål er: Er jeg hysterisk, eller er det nødvendige foranstaltninger, jeg foretager mig? Eller tager jeg ikke sikkerheden alvorligt nok, fordi jeg f.eks. lader ham sove i voksipose eller falder i søvn, mens jeg ammer om natten?
Hilsen herfra