Brev:
Forberede barn på flytning
19. juli 2025
Alder:
2 år, 5 mdr.
Forberede barn på flytning
Kære Helen
Jeg har brug for et godt råd til, hvordan vi forbereder vores knap 2,5 årlige datter på en række nært forestående større livsændringer i forbindelse med at vi lige om lidt flytter til udlandet, hvor både min mand og jeg starter nyt arbejde og min datter efter en måned skal starte tidligt i børnehave på et fremmed sprog.
Vi havde for nyligt sidste dag hos hendes søde og kærlige dagplejer, hvor hun har haft det godt og trygt, og som hun har været meget tæt knyttet til. Da der på hendes sidste dag også var ferieafslutning gjorde vi ikke et stort nummer ud af at det var hendes allersidste dag dér, da hun jo ikke rigtigt har noget koncept for det endnu, men talte blot om at nu skulle vi alle på ferie og at hun snart skulle med os på en lang rejse. Vi bor frem til afrejse i vores sommerhus, så hun ikke skal opleve sit hjem på den anden ende under nedpakningen. Hun kommer således ikke hjem mere, men dette har vi ikke fortalt hende.
Jeg er dog i tvivl om hvordan vi nu bedst får fortalt hende at vi lige om lidt skal på en længere rejse hvor vi skal bo et helt nyt sted med de ændringer det medfører. Vi har valgt endnu ikke at tale direkte med hende om hvad der skal ske for ikke at skabe en nødig uro hos hende for tidligt. Men det er jo klart at vi har talt om det hele en del “hen over hovedet” på hende og det er tydeligt hun mærker noget er på færde og at hun reagerer bl.a. ved at hun klynger sig ekstra meget til mig.
Jeg har nævnt for hende at hun snart var så stor at hun skulle i børnehave hvilket hun var meget afvisende over for og sagde “nej, nej, nej, jeg vil aldrig, aldrig i børnehave”. Og samtidig fornemmer jeg en form for “regression” hvor hun klynger sig meget til mig og i endnu højere grad end før er “obsessed” med baby- objekter som hendes sut, mit bryst og hendes ble (suk), som om hun selv forsøger at holde fast i noget velkendt.
Min læsning af hende er at hun er kvik, robust og meget udadvendt, så tænker hun nok skal klare det, men fornemmer også en pige der tænker meget over tingene, er følsom og opfatter mange ting. Jeg hører derfor meget gerne dine råd til hvordan vi kan hjælpe hende trygt gennem transitionen både før afrejse og efter ankomsten.
Stor tak igen for din fantastiske brevkasse.
Med kærlig hilsen