Brev:
Søvn og barnevogn pt. 2
6. juli 2025
Alder:
4 mdr.
Søvn og barnevogn pt. 2
Hej Helen,
Tak for besvarelsen på sidste brev. Det, som du har foreslået i forhold til barnevognen fungerer desværre ikke ret godt. Første dag gik det fint ved de to første lure, herefter har det været et sandt mareridt med gråd og trillen frem og tilbage med barnevognen i nogle gange halvanden time.
Det kan også godt være, at det er fordi, at vi skal give det mere tid. Men jeg vil alligevel forsøge mig med at få et andet alternativ fra dig.
Vi forsøger at holde os på de 2 timers vågentid, hvor vi putter ham til lur. Vi starter ritualerne før vi rammer de 2 timer. Vi reagerer selvfølgelig på hans træthedstegn. Han gnider sig ofte i øjnene og bliver mere pylret.
Han er en meget aktiv og glad dreng, som gerne vil være med i alt det, mor og far foretager sig. Han er netop en meget opmærksom lille en.
Vi har følgende ritualer ift. putning til lur.
Han får flaske, ren ble, nusse-kanin og sut og et godnatkys.
Til natten ser det således ud:
Bad, god frottering med håndklædet, nattøj på, får børstet gummer, godnatflaske. På sigt vil vi gerne ændre det sådan, at flasken bliver givet tidligere. Men lige nu fungerer dette bedst.
Forsøget med barnevognen har simpelthen resulteret i, at han holder sig selv vågen i barnevognen til langt over 3,5 time. Jeg har forsøgt at samle hans hænder på brystkassen, men han ligger og spræller helt voldsomt, kigger rundt på kalechen, ned på mig, tager sutten ud, leger med sutten.
Jeg kan høre, når han er ved at falde i søvn. Ofte "stønner" han og spænder i kroppen lige inden, at han er ved at ramme punktet for søvn, men han får simpelthen kæmpet sig igennem det uden at falde i søvn 9 ud af 10 gange.
Det resulterer fortsat i en kamp med barnevognen, for han bliver til sidst alt for overtræt og jeg bukker igen under og tager ham op, når jeg synes, at jeg har stået alt for længe med barnevognen og trillet frem og tilbage. Nogle gange er han ked af det, andre gange ikke. Men så snart, at han lander i favnen på mig, så falder han i søvn. Om der er gået 2, 3 eller 4 timer. Han vil bare ikke sove i den barnevogn.
Vores nuværende dagsrytme ser således ud:
kl. 06.30-7.00 vågner ofte indenfor dette interval. Ellers vækker jeg ham senest kl. 7. Vi starter dagen stille og roligt, kommer i tøj, får morgenflaske (alt efter, hvornår han har fået sin flaske om natten). Vi leger, tumler.
ca. 08.30-09.00: Puttes til lur. Han får flaske, ren ble, nusse-kanin og sut og et godnatkys.
Sover alt mellem 45-1,5 time. Vi er fleksible, hvis han vågner før. Men udgangspunktet er 1,5 time.
Kl. 10-10.30. Vågner fra lur. Tages op. Vi leger, tumler.
kl. 12.00. Puttes til lur. Han får flaske, ren ble, nusse-kanin og sut og et godnatkys.
Sover alt mellem 45-1,5 time, alt efter, om jeg formår at få ham videre i søvnen.
ca. 13.00: Vågner fra lur. Tages op, vi leger, tumler, tilbydes smagsprøve på grøntsagsmos og vand af kop.
kl. 15.00. Puttes til 3. lur. Han får flaske, ren ble, nusse-kanin og sut og et godnatkys. Sover alt mellem 45-1,5 time. Alt efter længden på luren, plejer vi at tilbyde en powernap på 30 minutter omkring kl. 18.
Vi putter til natten 19.45. Bad, god frottering med håndklædet, nattøj på, får børstet gummer, godnatflaske. Sover for det meste omkring kl. 20.30. Vi er selvfølgelig fleksible ift, hvornår han vågner fra sidste lur. Men det svinger mellem kl. 20 og 21.
Hilsen herfra