Brev:
Hurtig pottetræning
3. juli 2025
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hurtig pottetræning
Kære Helen
Min datter er 2 år og 5 måneder, og det er nu på tide hun smider bleen. Jeg er dog ret meget i tvivl om, hvordan vi griber det an.
Hun har gennem længere tid virket meget motiveret for projektet; vi har læst masser af bøger med hende om emnet, og hun har i perioder tisset på potten flere gange om dagen og selv aktivt bedt om at komme på potte, inden hun skal tisse. Vi har også belønnet hende med klistermærker og givet hende lov til at gå med underbukser, efter hun har tisset. Men vi har udskudt lidt at gøre det helt konsekvent og undladt at tage springet helt, primært fordi der har været alt for meget om ørerne og lidt for mange rejser - og så jeg tænkte det var bedre at vente til der både var lidt mere tid og overskud og vejret samtidig var bedre.
Men nu frygter jeg, at vi måske har mistet et mulighedsvindue. Min datter er skøn og kvik, men også lidt en karakter med egne stærke meninger om tingene og en vilje af stål. Og de seneste par uger er hun helt vendt på en tallerken og nægter pludselig at gå på potten. Selv hvis vi alligevel får hende til at sætte sig, og selv efter læsning af adskillige bøger mens hun sidder på potte, så tisser hun ikke mere.
For at være helt ærlig, er jeg ret meget i tvivl om hvordan vi kommer videre herfra. Hvordan jeg får hende motiveret til at være med på projektet og på ny til at synes at potten og underbukser er spændende? Og samtidig er jeg bare helt grundlæggende lidt i tvivl om hvad den bedste strategi er – hvordan balancerer vi mellem ’push and pull’ og hvad er ’dos and don’ts’? Tager vi bare bleen fra hende fra den ene dag til den anden, med de våde underbukser og andre uheld det måtte medføre? Hvordan får vi hende til at lave stort på potten, hvilket hun aldrig har gjort før? Hvad gør vi om natten, hvor hun lige nu tisser ret meget og nogen gange også tisser igennem bleen, fordi hun har fået for vane at drikke ret meget vand sidst på dagen og særligt inden hun skal i seng? Og hvad gør vi, når vi er ude og ikke lige har potten med? Og når hun skal i dagpleje? Og hvor længe skal vi indstille os på at det tager, før vi er i mål?
Jeg ser frem til at høre dit råd, da jeg gerne vil i gang hurtigt – både fordi jeg de næste par uger fri, men også fordi hun til august skal starte tidligt i børnehave, hvor de ser gerne, at bleen er smidt, når hun starter.
Endnu engang tak for din hjælp og for din fantastiske og hjertevarme brevkasse, hvor intet om de små er for småt. Det svære ved at være forælder er, at man konstant skal lære sit barn ting, man ikke selv kan finde ud af, så dejligt at du er der til at dele ud af din viden og kompetence. 😊
Mange hilsner,
En lidt rådvild mor.