Brev:
Søvn og barnevogn
2. juli 2025
Alder:
4 mdr.
Søvn og barnevogn
Hej Helen,
Jeg har en dejlig dreng på 4,5 måned. Han er en stor dreng på 9,9 kilo fordelt på 72 centimeter. Han har alle dage været et meget vågent barn. Vi havde en træls start med amning, som ikke fungerede og jeg kunne slet ikke mætte ham. I starten supplerede vi med MME, men overgik efter 4 uger til fuld flaske. Han fik ondt i maven og lægen mente, at det var kolik. Det er vi kommet os over. Førhen sov han så godt i barnevognen. Vi kunne gå ture og han faldte i søvn. Vi kom endda til det punkt, hvor han faldte i søvn, når vi lagde ham.
Den sidste halvanden måned har været et decideret mareridt for os, som forældre. Han har simpelthen ikke ville overgive sig til søvnen. Når vi ligger ham i barnevognen, spræller han afsted med alle legemer, skubber sutten ud af munden - og vi må gentagende gange stoppe den i munden på ham igen. De fleste gange førhen faldt han selv i søvn. Den tid er ovre nu. Vi kan slet ikke få ham til at sove. Vi endte med at måtte vugge ham i søvn i armene for så at ligge ham. Det har vi gjort i næsten 3 uger, hvor vi så har kunne ligge ham fra os i barnevognen. Nu rammer de dårlige søvn associationer os ret hårdt. Han vågner lige så snart, at vi ligger ham fra os nu. Og vi kan slet ikke få ham 'lullet' i søvn i barnevognen længere.
Generelt har han haft problemer med at overgive sig til søvnen siden, at han var spæd.
Vi har prøvet svøb, men det bliver han så rasende over. Det er til gengæld også udenfor mulighed nu, da han triller fra ryg til mave til begge sider - og det er for varmt for ham. Han er en meget varm dreng.
Med en masse benhårdt arbejde, vugning i favn og sut i munden gentagende gange, kan vi få ham til at sove 3 lure fordelt på 1,5 time, 40 minutter og nogle gange halvanden time igen. Det er lidt forskelligt, hvordan længden på lurene fordeler sig - alt efter dagen. Han sover i gennemsnit 3,5 time om dagen og om natten sover han fra kl. ca 21 til 07 fraset en enkelt opvågning for mad.
Jeg har læst din bog. Vi brugte Voksipose i barnevognen i starten, men den er for varm nu. Og uanset hvor meget, jeg forsøger at lægge ham, lige før han sover, så er han lysvågen igen.
Det kan resultere i, at han nogle gange er vågen 3-4 timer i streg.
Jeg er mildest talt ved at gå i spåner, for jeg kommer ikke udenfor en dør. Han bliver sur i autosædet. Barnevognen vil han ikke falde til ro i og ender med at bryde ud i kæmpe gråd. Så ja, vi vugger og vugger i armene, forsøger at lægge ham, han vågner, spræller med arme og ben og er lysvågen igen.
Vi er ved at 'trappe ned' for vugning, så vi kun svajer fra side til side. Men vi vil så gerne have ham til at falde i søvn selv i barnevognen. Faktisk bare generelt arbejde på, at han sover selv.
Han får flaske lige inden, at han bliver lagt til at sove. Men lige lidt hjælper det.
Min ryg og arme er trætte.
Kærlige hilsner
Natasha