Brev:
Søskendekonflikter
16. juni 2025
Alder:
3 år, 4 mdr.
Søskendekonflikter
Kære Helen
Der har nu været en lang periode hvor min datter på 3 år og søn på 1 år har haft det rigtig dejligt sammen. De har leget utrolig meget og min datter har været meget omsorgsfuld og kærlig overfor ham.
Nu er bøtten vendt igen, og eftermiddagene er virkelig svære at komme igennem.
Min datter leger rigtig godt efterhånden, gerne rollelege, og lillebror må bestemt ikke være med mere. Han må ikke røre hendes ting og hun reagerer utrolig voldsomt med slåen, skubben og endda sparken. Det er rigtig meget og hele tiden. Lillebror er nu også begyndt at slå, han gør selvfølgelig hvad hun gør.
Jeg har sagt en million gange, at herhjemme er vi gode ved hinanden, vi slår og skubber ikke, men det har ingen som helst effekt. Jeg roser børnene utrolig meget, og fortæller hvor dejligt det er, når jeg ser de leger godt, hjælper hinanden osv. Jeg forsøger at blande mig så lidt som muligt og ikke tage parti, hvis man kan sige det sådan. Anerkender deres følelser og sætter ord på, at det kan være hårdt. Jeg siger samtidig igen at jeg ikke vil have de slår.
Jeg er alene med børnene, og lillebror følger selvfølgelig efter storesøster. Hvis jeg forsøger at fjerne ham fra situationen og f.eks. læse en bog kommer storesøster jo alligevel og vil være med og så er der konflikt igen fordi lillebror bladrer for hurtigt i bogen osv.
Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg får dem på rette spor igen. Det er selvfølgelig normalt med konflikter mellem søskende, men hvordan stopper jeg den hårde adfærd, som jeg jo ikke på nogen måde kan acceptere?
Med venlig hilsen
mor