Svar: Døsig og træt baby
18. maj 2025
Alder:
1 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter :)
Selvom det kan lyde voldsomt, så synes jeg faktisk, at I bør kontakte jeres læge allerede i dag, så jeres datter kan blive tjekket igennem hurtigst muligt. Og her kommer lidt forklaring på hvorfor:
Selvom nyfødte har en uregelmæssige søvnrytme, og det er normalt, at de sover meget, så bør jeres datter have vågne perioder, hvor I har kontakt, pludrer og er aktive sammen. I en alder af ca. 6 uger, bør hun have vågne perioder, hvor I pludrer i dialog og har fin øjenkontakt. Og det lyder som om, at jeres datter ikke rigtigt har det.
Derudover så ved jeg fra jeres tidligere brev, at hun ikke spiser tilstrækkeligt og ikke tager nok på. Og det bør følges op. Hvis hun ikke får nok næring, så vil hendes blodsukker falde, og det kan gøre hende sløv. Det kan ske, hvis amningen ikke fungerer optimalt, eller hvis hun springer måltider over.
Gulsot kan gøre hende sløv. Har hun på noget tidspunkt vist tegn på at være gul? Er hun gul i det hvide i øjnene. Det vil være en vigtig observation.
Hun kan også have en underliggende infektion, som vil gøre hende sløv. Hun kan f.eks. have feber, ændret vejrtrækning og lignende, hvis hun har en infektion - men også manglende interesse i at spise eller sløvhed, kan være tegn på sygdom.
Det er også vigtigt at være opmærksomme på hendes temperaturregulering - hvis hun har det for varmt eller for koldt, kan det også gøre hende mere døsig eller sløv. Derfor er det vigtigt, at I sørger for, at hun er passende påklædt efter rummets og omgivelsernes temperatur.
I bør ringe til jeres læge med det samme, hvis hun:
- Ikke vågner spontant og melder sig selv til måltiderne.
- Har svært ved at spise eller sutte effektivt.
- Virker sløv, selvom hun er vågen.
- Har ændret vejrtrækning (hurtigt eller besværet)
- Har feber, kaster op eller viser andre tegn på sygdom
- Er gullig i huden eller i øjnene
Da jeg ikke kan se og dermed ikke vurdere jeres lille pige, så synes jeg, at det er vigtigt, at I kontakter jeres læge. Den døsighed, som I beskriver, hvor hun nærmest ikke er til at komme i kontakt med, reagerer minimalt med lyde og grimasser - og har lukkede øjne, nærmest sover videre i armene, når hun tages op, halvsover gennem bleskiftet, ikke spiser nok osv. Det synes jeg lyder bekymrende - måske har hun en infektion, som skal behandles hurtigst muligt.
Døsighed eller sløvhed kan godt være tegn på underliggende problemer, og derfor er det vigtigt, at I får hende set af en læge hurtigst muligt.
Rigtig meget held og lykke herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske