Annonce

Annonce

Svar: Dagsrytme og putning


21. september 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at I har fået en lillesøster - tillykke med det:)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte med skemaden, lillesøster tager fint imod og spiser ofte ½-1 dl. grød eller mos, det er super fint. Hun må meget gerne begynde at få 3 hovedmåltider nu - morgen, frokost og aften - og når hun bliver 6 måneder lige om lidt, så må du meget gerne begynde at tilbyde lidt mellemmåltider også, ligesom der skal begyndes at gives kød eller fisk i grøntsagsmosen. Du må også gerne begynde at introducere de lidt grovere grødtyper nu, ligesom hun også gerne må begynde at få lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte, gnaske og gumle på. Hendes indtag af rigtig mad øges altså virkelig nu. Ikke sådan, at hun skal spise meget store mængder, men så hun tilbydes flere små måltider hele dagen igennem:)

For at give plads til både skemad og mælk i maven, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lave en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og mælk, før hun skal sove. Hvis hun er vant til at få ca 8 flasker i døgnet (fordi hun spiser hver 3 time), så vil hun nu sandsynligvis begynde at trives med 7 flasker. Og i takt med at mængden af skemad sættes op, og hun bliver bedre til at drikke vand af en kop, så vil du i løbet af den næste måneds tid trappe ned til 6 og derefter 5 flasker. I 7 måneders alderen vil 4 flasker ofte være passende...

Lige nu ser mit forslag til en dagsplan derfor således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre indtil ca 6.30-7.30, hvor dagen begynder stille og roligt

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.45: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur ca. kl 9 som nu (denne flaske forsvinder i 7 måneders alderen)

Frokost 10.30-11: Øllebrød eller grøntsagsmos, der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl 12 som nu

Eftermiddag 14.30: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur ca. 15.30 som nu (denne flaske forsvinder ofte i 7 måneders alderen, i stedet serveres et større mellemmåltid)

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad og der begyndes også her med lidt kød eller fisk i mosen. Suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten mellem 19-20 - tidspunktet afhænger af, hvorvidt hun sover 3 eller 4 lure i løbet af dagen..

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre

Lige nu har nu måske behov for en flaske midt nat, men i takt med at hun spiser og drikker mere hele dagen igennem, så kan flaske midt nat undværes, og det vil være et realistisk mål, at hun sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

At hun begynder at få mere mad i maven og får en rytme, hvor hun netop får skemad først, drikker vand af kop og så "toppes op" med sin flaske, vil sandsynligvis hjælpe hende med at overgive sig bedre til søvnen om dagen. På den måde tænker jeg, at tiden også arbejder lidt for jer.

Jeg forstår ...


Annonce

... godt, at du gerne vil vænne hende til barnevognen, og det tænker jeg også er en rigtig god idé. Det bliver koldere i vejret, og stille og roligt vil det naturligt blive nødvendigt med en sovepose eller lignende, som hun puttes i, og hun vil på den måde kunne sove godt puttet i sin vogn - det vil være rigtig dejligt for jer begge. For at vænne hende til barnevognen tænker jeg, at det vil være en god idé at putte hende i barnevognen mindst en gang dagligt i løbet af dagen, så I får en fast rytme omkring dette også. Genkendelighed giver tryghed, og det vil også være med til at hjælpe hende med at overgive sig til søvnen.

Du kan naturligt blot forsøge at putte hende, som du gør nu - og så trille hende en tur og se om hun vil falde lettere i søvn, fordi hun netop fyldes op med mad og mælk. Det kan dog godt tænkes, at hun har brug for lidt mere tilvænningen først.

Derfor kan du starte med at lade hende sidde op i barnevognen, I kan trille en tur, kikke på ting, som I kommer forbi, hun kan sidde og mærke vinden i ansigtet, blive fyldt rigtig godt op med indtryk - og når hun så viser sig parat, så lægger du hende ned. Læg mærke til tidspunktet, fordi det kan give dig en idé om, hvornår hun reelt er parat til at sove og derfor bedst kan puttes.

Når hun starter med at sidde op, så er hun helt bevidst om, at hun netop sidder i sin barnevogn. Der er ikke noget pres om at hun skal sove, hun føler sig ikke puttet, men i stedet anerkender du hendes lyst til at opleve og mærke verden - og hun puttes, når hun naturligt føler sig træt og dermed parat. Det er en rigtig fin måde at vænne hende til barnevognen og til at skulle sove i barnevognen.

Du kan også vælge at give hende flasken direkte i barnevognen. Flasken ska naturligt indgå som en del af hendes putteritual, og det at være i vognen, drikke sin mælk, vil få hende til at slappe af, finde ro og bedre kunne overgive sig til søvnen. Og dermed igen vænne hende til, at hun fint kan sove i sin barnevogn, det er trygt og dejligt at være der.


Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Barnevognen har også den fordel, at den jo trilles og dermed er i bevægelse, og da hun falder bedst i søvn, når du vugger hende i dine arme, så kan du give hende lidt det samme ved at trille hende.

Jeg forstår godt, at det kan føles umuligt, hvis hun kun sover 45 minutter af gangen, men på sigt vil du ikke skulle gå med hende så længe, og det kan også sagtens tænkes, at hun stille og roligt vil begynde at sove lidt længere lure i løbet af dagen - det kommer dog naturligt an på, hvor lang hendes nattesøvn er, for hun kan naturligt ikke både sove mange timer både dag og nat :)

Du må også gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen - og også her skal hun så have sin flaske at falde i søvn på. Det er vigtigt, at du eleverer hendes hoved, så hun ikke ligger helt fladt, hvis hun får sin flaske liggende. Det er også vigtigt, at du arbejder bevidst på, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men at hun slipper den før hun sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor hun drikker sin flaske, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover :)

Jeg håber, at mine tanker og dagsplan hjælper videre på vej og giver dig lidt idé om, hvordan du kommer videre herfra, og hvad der skal ske nu :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. maj 2026 | Sovevaner | 18 mdr.

Vil ikke sove i tremmeseng

Hej Helen. Vores datter har i de sidste uger sovet ca kl 20 og vågnet ved...

Læs hele brevet og Helens svar


13. maj 2026 | Sovevaner | 4 mdr.

Mudrede nætter og manglende søvn

Kære Helen, Tusind tak for dit grundige svar til mit seneste brev. Jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


29. april 2026 | Sovevaner | 4 mdr.

Søvnhjul og vågentid

Kære Helen, Jeg er ny mor - og ny herinde, og jeg har et par spørgsmål i...

Læs hele brevet og Helens svar


19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.

Søvn og ked baby

Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...

Læs hele brevet og Helens svar


10. april 2026 | Sovevaner | 16 mdr.

Gråd ved putningen og nat

Hej Helen Min datter på 16 mdr har haft en rigtig god periode med søvn. Vi...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder


Annonce