Brev:
Natflaske og værelsesdeling

Kære Helen
Der er simpelthen sket så meget positivt siden sidst jeg skrev, og som du sagde, så arbejder tiden på mange måder for os. Men det glemmer man indimellem når man er presset, urolig, træt og i tvivl :)
To ting der har gjort en stor forskel, er opstart på skemad, som vores datter stortrives med, og at hun nu kan være vågen så længe ad gangen, at vi har kunnet droppe hendes 3. lur og hun nu samler sin dagssøvn i to gode lange lure.
Vores store datter på 7 har et brændende ønske om at få lillesøster ind og sove på hendes værelse. Hun elsker sin lillesøster og synes det kunne være så hyggeligt at have hende derinde. Det ville vi naturligvis gerne honorere, da vi synes det er fantastisk hvis de allerede kan “få glæde” af hinanden på trods af at de har et stort aldersspænd.
Selvfølgelig vil det også være dejligt for os voksne at samle de sovende unger ét sted i lejligheden (lillesøster deler pt. Værelse med mig, og far sover i stuen så han får en god nats søvn, da han står op tidligt op med den store og får hende i skole)
Mit spørgsmål går på, hvordan vi bedst muligt laver en rutine, der kan støtte op om dette, som kommer begge børns behov til gode.
Lillesøsters døgn ser pt nogenlunde således ud
7: vågner
7:30 grød, vand i kop og noget at gumle på hun selv styrer - blød frugt eller ristede brødstave med usaltet smør. Tilbydes en lille flaske herimellem, drikker 20-50ml
9:30 puttes med flaske (drikker mellem 120-180ml) i barnevogn og sover oftest til 11
11:30 frokost - grønsagtsmos med kød, agurkestave eller lignende, nogle gange en hårdkogt æggeblomme som hun elsker at sidde med. Tilbydes en ...
... lille flaske, drikker 20-50 ml, nogle gange ikke interesseret hvis det har været en rigtig lækker frokost.
14:00 puttes med flaske (drikker ml. 120-180) i altanbarnevogn eller i seng og sover 1.45-2t.
tilbydes frugtsnacks, “majspuffer” og vand, indtil aftensmad kl 18 sammen med os andre, grøntsagsmos med kød eller linser og lidt gnave-halløj. Hun er som regel sulten i aftenperioden og får en lille flaske på ca 100ml efter maden, inden bad.
Kl 19 starter putterutinen med bad, massage, bog og flaske. Drikker som regel 150-200 ml og falder tungt i søvn mellem 19.30-20, alt efter hvornår hun vågnede fra sidste lur.
23 - drømmeflaske 150-180ml
3/4: vågner og får flaske, 150-180 ml og sover videre til hun vågner
Efter hun har droppet den 3. lur “mangler” hun en putteflaske i løbet af dagen, så den prøver jeg at kompensere for med at tilbyde hende små flasker i løbet af dagen. Hun har før ikke været synderligt interesseret i drømmeflasken og sovet helt til 3 af sig selv, men det virker til hun har brug for den nu, og jeg tænker det vil rette sig ud over tid, når hun kan spise mere rigtig mad om dagen.
Mit spørgsmål går nu på, hvornår vi kan regne med at lillesøster kan undvære flasken midt om natten og klare sig til morgen på drømmeflasken? Det er der vi påtænker at flytte hende ind til storesøster. Hvad kan vi ellers gøre for at støtte op om værelsesdeling?
Storesøster sover fra ca 20:30-06:30 hvor hun skal op og i skole. Så lillesøster vil måske skulle “rykkes” til en lidt tidligere rytme? Hvordan kan man gøre det?
Håber du kan vejlede lidt i hvordan vi kan gøre dette - og om det overhovedet er en god idé :)
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.
Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...
Viden om børn:
Forkølelse
Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.
Her er et par gode råd:
- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen
- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...
Øjne og syn hos baby
Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.
Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.
Dit barn har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen!
Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!
Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".
Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.
Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.
Venlig hilsen
Helt Utrolig Lettet







