Annonce

Annonce

Brev:

Dreng der ikke vil sove


25. juli 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dreng der ikke vil sove

Hej Helen.

Min mand og jeg er blevet forældre til den skønneste lille dreng. Han er glad og i trivsel på de fleste punkter. Og vores spørgsmål omhandler søvn 🙂

Lidt om vores søn.
Han blev født d. 26 marts 2021 med en fødselvægt på 3598 - helt gennemsnitlig.
Tabte sig 6% og var over fødselsvægt allerede 48 timer efter.
Idag er han jo så knap 4 måneder og vejer lidt over 8 kg.
Han har været motorisk hurtig til ting og kan komme fra ryg til mave selv. Derudover er han en meget opmærksom og observant lille mand der helst ikke vil gå glip af noget som helst.. han er glad og smilende!
Og umiddelbart lyder det jo helt som det skal være.

Men han har bøvlet rigtig meget med maven - trods fuldamning ( dog kun med et funktionelt bryst ) .. vi har måtte hjælpe ham af med afføring flere gange da den simpelthen var så tyk at han ikke kunne komme af med den.

Som spæd og den første halvanden måned, leverede han 8-10 bleer om dagen pg pludselig fra den ene dag til den anden 0. Jeg ved godt at de må gå op til 14 dage uden - men han er meget tydelig i smerter pga. af manglede afføring.
Så vi startede på lactolose efter samråd med lægen. Det virkede i en uge og så igen, ingen afføring. ( men i den uge var han tydelig mere glad end normalt og en anderledes dreng).

Efter en omgang ammestrejke tabte han sig 400 gram på en weekend og jeg måtte supplere op om mandagen. Herefter kom der så afføring.. dagligt. Nu gider han så småt ikke bryst mere og får primært MME.

Vi er begyndt at komme over på semper den grønne efter ingen afføring på NAN sensilac. Og håber det giver mere ro i maven.
Vi er også stadig på lactolose pt. 8 ml i døgnet.

Vi har i hele den ovenstående periode måtte putte ham i bevægelse med barnevogn og slyngevugge med motor, da han ellers ikke kunne finde ro. Vi fornemmer at bevægelsen har gjort noget godt for hans mave.

Nu er ...


Annonce

... vi så bare problemet at han ikke gider sove uden bevægelse.
Og han han ikke være vågen i længere tid en halvanden time.
Om natten samsover vi, og der tager jeg ham fra slyngevuggen når jeg går i seng og så sover han ved mig hele natten.

Han får dog ikke god søvn her - da han ligger og vrider sig og trækker benene op til maven. Og kva af det, så har jeg heller ikke kontrol over hans lure om dagen.
Nogle dage sover han 3-4 lure og andre dage 5-6.

Han sover heller ikke de 10 timer om natten som anbefalet. Og hvis vi er ude, kan jeg ikke få ham til at sove i mere end 30 minutter.

Jeg er virkelig i syv sind - for jeg har ærligt ikke lyst til at være social eller tage ham med ud. De få gange jeg har gjort det, har det altid endt med at jeg må køre hjem til slyngevuggen og der har han ikke sovet nok i løbet af dagen og det ender derfor med en overtræt skrigende baby som tager minimum 3 timer at putte.

En dårlig dag kan se således ud:
Op kl. 06
Lagt igen kl. 07:00 (ekstremt træt og pylret)
Sover her så i 2-3 timer fordi natten har været dårlig.
Står op igen omkring 09:00
Lagt igen senest kl 11:00 (ekstremt træt og pylret)
Sover i 40 min til 1 time.
Så op igen omkring kl. 12:00
Puttet igen omkring kl. 13:30/14:00.
Vågner mellem 15:00 og 16:00
Bliver lagt igen mellem 18:00 og 19:00

- nogle gange sover han til jeg går i seng omrking kl. 22 (så slutter dagen ‘godt’ og han får indhentet nogle timer) og andre gange vågner han efter 30 minutter. (Her starter der så et maridt med at få ham lagt igen og det kan tage op til 3 timer - hvor jeg tager ham op, sidder og hygger og prøver at ligge ham igen - gentagende gange.)

Yderlig info:

- Det kan tage alt fra 10 minutter til 2 at putte ham i løbet af dagen ( på trods af slyngevugge )

- Han bruger sut

- Han kan ikke lide at blive viklet eller båret i bæresele.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Problemer med madopstarten

Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...

Læs hele brevet og Helens svar


13. maj 2026 | Sovevaner | 4 mdr.

Mudrede nætter og manglende søvn

Kære Helen, Tusind tak for dit grundige svar til mit seneste brev. Jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


29. april 2026 | Sovevaner | 4 mdr.

Søvnhjul og vågentid

Kære Helen, Jeg er ny mor - og ny herinde, og jeg har et par spørgsmål i...

Læs hele brevet og Helens svar


16. marts 2026 | Sovevaner | 4 mdr.

Opfølgning barnevogn

Kære Helen Her opfølgning på tilvænning af barnevogn. At putte ham ned...

Læs hele brevet og Helens svar


9. marts 2026 | Sovevaner | 4 mdr.

Et lærkebarn?

Hej Helen Du kender efterhånden lidt til vores rytme herhjemme, og jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor


Annonce