Annonce

Annonce

Svar: Spise med ske og gaffel - 15 mdr.


23. september 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Rigtig mange børn er faktisk først parate til at spise selvstændigt med ske, når de er omkring 16 måneder gammel. Indtil denne alder vil de fleste børn have tendens til at dreje i håndledet, når skeen føres til munden, og det betyder, at maden falder af skeen. Derfor bliver de frustrerede og kede af det...

Til gengæld går det rigtig godt med at spise med gaffel, for her bliver maden siddende på gaflen uanset hvordan håndbevægelserne er - og det giver en lille succesoplevelse hver gang :)

Jeg vil derfor anbefale dig, at du forsøger med gaffel i stedet for ske og det kan være en god idé at forsøge med to gafler af gangen, så du sætter maden på den ene gaffel, giver hende gaflen i hånden og hun fører den selv til munden, imens sætter du så mad på den anden gaffel og I bytter og hun spiser selv.. og så gør du det forfra. På den måde får hun en oplevelse af, at der faktisk kommer mad i munden og samtidig kan hun spejle sig i dig og i dine bevægelser og således også selv begynde at stikke mad på gaflen - og dermed lærer teknikken.

Du må naturligvis også meget gerne lægge en ske på bordet eller give hende en ske i hånden, så hun også kan øve sig med dette, men det er generelt vigtigt, at du ikke presser hende, men lader hende spise, som hun nu mestrer. Og det er helt naturligt, at hun foretrækker at spise med fingrene - og det må hun meget gerne. Suppe og grød spises dog bedst med ske, så her er det rigtig fint at du hjælper hende og så må hun forsøge at spejle sig i dig og lære teknikken.

Jeg tænker, at du skal forsøge at finde balancen mellem at hun selv spiser og forsøger sig og så supplerer du med lidt på gaffel og ske, så hun får lidt ekstra på denne måde og så det at bruge bestik bliver en naturlig del af at spise. Men giv hende også tid og se om du ikke kan motivere hende gradvist ved at hjælpe og hun så spejler sig i dig og det du gør:)

Med hensyn til sproglig udvikling, så er børn meget forskellige. Og det første man altid skal sikre sig er at barnet ikke har problemer med væske i ørene eller mellemørebetændelse, som vi gøre det svært at høre lydene og dermed også svært at udtale ord. Hvis din datter har været forkølet og du fornemmer, at hun har haft eller kan have øreproblemer kan det være en god idé at få ørerne tjekket af en ØNH-læge :)

Du fortæller, at hun pludrer lystigt hver dag, hun har rigtig mange lyde, og er også begyndt at pege og sige "det?" - og det er super godt! Det er fuldstændig alderssvarende og netop vigtigt, at hun på den måde forsøger at kommunikere med dig og forsøger at få dig til at sætte ord på forskellige ting, som I ser, som hun får øje på.

Nogle børn vil i jeres datters alder sige små ord som "hej" eller "mor", ligesom mange børn også vil kunne sige forskellige dyrelyde som "vov-vov", "piiip", "miav" eller lignende - naturligt kun hvis man har øvet dette med barnet :) Du må derfor meget gerne læse bøger sammen med hende og sætte ord på de billeder og illustrationer der er i bogen, og når I så går tur og se nogle af de samme ting, så gentager du lydende og ordene, så hun hører det igen og igen og i forskellig sammenhæng.

Der er dog også børn, som bare ikke siger ret meget, og generelt siger man, at man skal være opmærksom, hvis barnet i en alder af 1.5 år slet ikke er begyndt at bruge ord, eller hvis barnet ikke peger, ikke skifter ansigtsudtryk eller forsøger at kommunikere med fagter og gestik.

Det kan være en god idé, at du sætter hende på skødet, når I læser højt, så du sidder med munden bag ved hendes øre - ...


Annonce

... det kan gøre, at hun bedre hører, hvad du siger og bedre opfatter ordene og ordenes forskellige lyde :)

Det vil også være alderssvarende, at hun nu kan følge en lille opfordring som "at vinke", når I f.eks. siger farvel til far eller bedsteforældrene, og hun vil i denne alder også kunne vinke spontant, når nogen kommer og går. Hun vil ofte også kunne "klappe" eller vise "hvor stor hun er" eller lignende. Hun vil bruge sit kropssprog og sin mimik mere og mere og ligesom hun f.eks. kan vinke eller klappe, så vil hun nu også kunne begynde at slå ud med armene, som for at signalere, at noget er væk eller at tallerkenen er tom. Alt dette naturligvis kun, hvis det er noget du også gør og derfor noget I har øvet eller noget hun har set dig gøre igen og igen :)

Det er helt rigtigt, når du skriver "hun virker til at forstå mange ting" - der er ingen tvivl om, at hun forstår langt mere end hun selv siger. Hun vil måske kunne sige ca. 10 ord som f.eks. "hej", "nej", "mam", "vov", "miav", "mor" osv. men hun vil måske forstå ca. 100 ord, selvom hun ikke selv siger dem. Det er helt normalt.

Det er rigtig vigtigt, at du sætter ord på ting i hverdage. Både når du hjælper hende med ren ble, få tøj af og på, blive vasket, spiser mad, når I triller tur i barnevognen osv. Sæt ord på alle de ting, som du gør og de ting, som I ser og leger med. Det kan være "blusen på", "over hovedet - borte-tit-tit", "hvor er armen? Der er din arm!" osv. Ligesom det kan være legetøj "hvor er bilen, kan du tage bilen - imens du peger på bilen". Det kan også være legetårnet som vælter med et brag "bumm sagde det, bumm". Eller det kan være, når I går tur med barnevognen og I ser dyr, biler, en bus "hov det var en bus, bussen kører" eller lignende


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også vigtigt, at I synger og leger forskellige sanglege f.eks. "klappe klappe kage" og "lille Peter Edderkop" eller "hjulene på bussen". Det er sjovt for din datter at være med motorisk samtidig med at I synger og samtidig styrker det hendes sproglige udvikling.

Du kan også lave et lille fotoalbum med billeder af dig, far, bedsteforældre, hunden, barnevognen, sutten, sengen, puttebamsen.. så I kan tale om de ting i hverdagen, som hun kender og møder igen og igen. Og sætte ord på "det er din seng, det er det du sover, nat-nat" og lignende, så du måske bruger nogle af de ord, som du generelt bruger når du putter hende og der også er genkendelighed der. Og stille og roligt vil hun så måske selv begynde at sige "nat-nat".

Sproget kommer ikke af sig selv, men udvikles i takt med, at I taler med hende. Og det er vigtigt, at I kommunikerer, taler om ting og sætter ord på en masse forskellige situationer i hverdagen - og ikke kun kikke på billeder og siger f.eks. "kan du sige...?". Faktisk er det slet ikke nogen god idé på denne måde at afkræve bestemte ord. Det er meget bedre, at du gentager hendes lyde, svarer når hun med sin mimik og sit "det?" spørger hvad noget er, gentager ord korrekt, når hun forsøger at sige noget f.eks. hvis du giver hende mad og hun siger "mmm-mam-mam", så kan du svare "ja det er mad, dejlig mad, mmm maden smager godt" eller lignende. Så hun mærker, at du forstår hende, og så du gentager ordet mad flere gange.

Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter lytter, spørger, suger til sig og er meget interesseret i at kommunikere, og ud fra det du skriver tænker jeg, at det kommer lige så stille og roligt, men at I naturligvis skal støtte hendes sproglige udvikling, så godt I kan:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide til baby- og børnemad: Hvad skal du undgå?

Må baby få honning og kanel? Og må mine børn få te og hørfrø? Det kan som forældre være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. I Fødevarestyrelsens guide til børnefamilier om uønsket kemi i mad, kan du se, hvad du bør begrænse eller undgå.
Anbefalingerne varierer for babyer, børn ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

7. maj 2025 | Udvikling | 9 mdr.

Har vi sprunget seperationsangsten over?

Kære Helen. Kort efter fødslen blev vores datter lagt hos far for at få...

Læs hele brevet og Helens svar


25. april 2025 | Udvikling | 5 år, 6 mdr.

Skole parathed

Hej Helen. Jeg har en pige der skal starte i skole i år. Hun er født i...

Læs hele brevet og Helens svar


3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.

Social angst og skoleudsættelse

Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...

Læs hele brevet og Helens svar


23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.

Start i dagpleje - reaktion

Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....

Læs hele brevet og Helens svar


17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.

Dagplejestart - 11 mdr.

Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire


Annonce