Spise med ske og gaffel - 15 mdr.

23. september 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Spise med ske og gaffel - 15 mdr.

Hej Helen

Min datter er godt 15 måneder og spiser rigtig fint med mad (for det meste). Det varierer lidt hvor meget hun spiser i vuggestuen og nogle gange til aftensmaden gider hun heller ikke spise så meget. Hun smager dog på alt. Og vi slutter altid dagen med aftengrød så er ikke bekymret for, at hun får nok mad.

Jeg kom nok lidt sent igang med at “træne” ske og gaffel med hende, og madede hende i lang tid. Vi mader hende næsten aldrig mere (kun hvis aftengrød skal hurtigt ned pga træthed). Og hun kan nærmest spise alt med fingrene, selv suppe. Men hun vil bare ikke tage ske og gaffel. Hun forstår godt teknikken til dels, og kan finde på at tage et par skeer grød selv (hvor jeg dog hjælper med at få grøden på skeen). Men hun bliver meget hurtigt irriteret og kaster den ned og spiser med hånden. Det er tydeligt at hun ikke rigtigt har tålmodigheden og synes ...

Annonce

... det er meget lettere med hænderne.

Jeg forsøger ved hvert måltid og jeg fornemmer lidt at hun bliver mere og mere irriteret på skeen pga mit pres. Mit spørgsmål er hvordan jeg skal få hende til at spise med ske og gaffel. Skal jeg blive ved med at “træne” bevidst eller skal jeg bare ligge skeen ved hende og vente til hun en dag tager den op?

Et andet spørgsmål er hvornår børn lige så stille begynder at snakke. Hun siger mangle lyde og peger og siger “det?” Konstant (Som i hvad er det). Men hun har endnu ikke sagt et rigtigt ord af sig selv. Hun kan efterligne ord vi siger med lyde der minder om, men det hænger ikke ved. Hun er meget opsøgende og smilende og på, og hun virker til at forstå mange ting, som når vi spørger om hun er sulten eller hvem der kommer hjem. Vi vil jo gerne få hende til at tale mere, men kommer det bare af sig selv?

Med venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.