Brev:
Spise med ske og gaffel - 15 mdr.
23. september 2020
Alder:
15 mdr.
Spise med ske og gaffel - 15 mdr.
Hej Helen
Min datter er godt 15 måneder og spiser rigtig fint med mad (for det meste). Det varierer lidt hvor meget hun spiser i vuggestuen og nogle gange til aftensmaden gider hun heller ikke spise så meget. Hun smager dog på alt. Og vi slutter altid dagen med aftengrød så er ikke bekymret for, at hun får nok mad.
Jeg kom nok lidt sent igang med at “træne” ske og gaffel med hende, og madede hende i lang tid. Vi mader hende næsten aldrig mere (kun hvis aftengrød skal hurtigt ned pga træthed). Og hun kan nærmest spise alt med fingrene, selv suppe. Men hun vil bare ikke tage ske og gaffel. Hun forstår godt teknikken til dels, og kan finde på at tage et par skeer grød selv (hvor jeg dog hjælper med at få grøden på skeen). Men hun bliver meget hurtigt irriteret og kaster den ned og spiser med hånden. Det er tydeligt at hun ikke rigtigt har tålmodigheden og synes det er meget lettere med hænderne.
Jeg forsøger ved hvert måltid og jeg fornemmer lidt at hun bliver mere og mere irriteret på skeen pga mit pres. Mit spørgsmål er hvordan jeg skal få hende til at spise med ske og gaffel. Skal jeg blive ved med at “træne” bevidst eller skal jeg bare ligge skeen ved hende og vente til hun en dag tager den op?
Et andet spørgsmål er hvornår børn lige så stille begynder at snakke. Hun siger mangle lyde og peger og siger “det?” Konstant (Som i hvad er det). Men hun har endnu ikke sagt et rigtigt ord af sig selv. Hun kan efterligne ord vi siger med lyde der minder om, men det hænger ikke ved. Hun er meget opsøgende og smilende og på, og hun virker til at forstå mange ting, som når vi spørger om hun er sulten eller hvem der kommer hjem. Vi vil jo gerne få hende til at tale mere, men kommer det bare af sig selv?
Med venlig hilsen
mig