Svar: 1,5 år og intet sprog
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring sproglig udvikling :)
Først vil jeg lige sige, at hvis man synes ens barn er lidt sen til at tale, så er det altid en god idé at få tjekket ørerne. Hvis barnet har væske på ørene, så er det svært at høre sprogets forskellige lyde, og sproget vil derfor ofte være lidt forsinket.
Når det så er sagt, så lyder det som om, at du er meget opmærksom på at stimulere din drengs sprog, og det er rigtig godt. Det er netop vigtigt, at I f.eks. læser i billedebøger og synger sange - og som du selv skriver, så udvikler børn sprog i forskelligt tempo, og nogle børn siger naturligt mere end andre. Der er stor forskel på, hvornår børn siger deres første ord, og det lyder som om, at din dreng gerne taler og kommunikerer - både med enkelte ord og også med sit kropssprog, og det er super godt. Det du fortæller lyder umiddelbart rigtig fint og helt inden for normalområdet :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at du ikke skal spørge f.eks. "kan du sige?", så han føler sig presset, men at du i stedet gentager ord igen og igen, så han hører ordene sagt flere gange og hører dem brugt og udtalt rigtigt. Det vil sige, at hvis han f.eks. giver udtryk for at være tørstig, så kan du sige "vil du gerne have et glas mælk?", "se mor hælder mælken op", "mme dejlig kold mælk" og lignende, så han hører ordet mælk flere gange... og når han selv f.eks. forsøge at sige "mæ" for mælk, så retter du ham ikke, men gentager "ja, det er dejlig mælk", så han hører, at du forstår ham og igen hører, hvordan det siges korrekt.
Det er også vigtigt, at I har fælles opmærksomhed, når du ...
... sætter ord på ting. Ikke bare, når I læser, men også når I er udenfor, spiser mad, tager tøj af og på, triller ture med barnevognen osv. så du generelt sætter ord på de ting I gør og oplever sammen. I starten vil han naturligt lytte til dig, høre hvad du siger, uden at sige noget selv, ligesom han også kan begynde at pege på ting, og sige "a´det?"(hvad er det?) for at få dig til at sætte ord på, og stille og roligt vil han så begynde selv at sige de forskellige ord - men præcist hvornår han gør det varierer naturligt...
Prøv også at give ham små opfordringer "kan du finde din sut?", "hvor er dine sko henne?" osv. så han hører og begynder at forstå, hvordan sproget kan bruges. Det kan også give dig en idé om, hvor meget han måske forstår, selvom han ikke selv siger så meget endnu :)
Det er rigtig godt, at du ikke presser ham, men giver ham tid og er tålmodig. Han skal nok begynde at tale hen af vejen :) Dermed ikke sagt, at du bare "skal lade stå til". Det er vigtigt, at du fortsat taler, synger osv. som du allerede gør. Hans alder gør naturligt, at han har brug for at bevæge sig, og det er rigtig svært for ham at sidde stille, så når I synger vil det være rigtig godt, at I samtidig danser og bruger kroppen, ligesom du kan synge forskellige fagtesange, som "klappe kage", "hjulene på bussen" osv. ... :)
Hvis du gerne vil læse specifikke sprogstøttende bøger for ham, så findes f.eks. Bobby bøgerne, se sprogeriet.dk. Måske har de dem også i hans dagpleje/vuggestue, ellers kan du evt. foreslå det... :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
25. april 2025 | Udvikling | 5 år, 6 mdr.
Hej Helen. Jeg har en pige der skal starte i skole i år. Hun er født i...
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...
10. februar 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Bekymring for sproglig og motorisk udvikling
Hej Helen Jeg skriver da jeg er bekymret for min søn. Han er idag 9...
Viden om børn:
Rhesus-uforlignelighed
Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.
Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.
Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...
Tommelfinger - sutte på
Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.
At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.