Brev:
Følsom dreng - 6 mdr.
15. maj 2020
Alder:
6 mdr.
Følsom dreng - 6 mdr.
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, fordi jeg har en søn der lige er fyldt 6 mdr. Han har altid været en “nem” baby og er det stadig. Han er så sød, dejlig, glad og smilende, når vi er hjemme i vores vante, trygge omgivelser - bare ham, min kæreste (hans far) og jeg. Han var været god til at sove i løbet af dagen og har altid haft brug for meget søvn og bliver forholdsvist hurtigt træt.
Når vi har besøg eller er ude på besøg hos andre bliver han virkelig pylret. Eller ikke bare pylret. Han bliver simpelthen så ked af det. Hvis vi f.eks. er sammen med de andre børn fra mødregruppen og en af dem skriger (det kan både være i sjov eller pga. utilfredshed) eller hvis et barn græder, så bliver han helt vildt ked af det. Hele hans ansigt trækker sig sammen, han bliver rød i hovedet og græder med tårer, som han aldrig nogensinde græder, når vi bare er alene sammen. Han bliver helt ulykkelig.
Derudover kan han ikke lide, når hverken familie, venner eller bekendte siger hej til ham. Enten kigger han på dem helt uden at fortrække en mine og ellers skubber han sin lille underlæbe frem og derefter begynder at ofte at pive eller græde lidt. Han kan heller ikke koncentrere sig om at amme (nu er vi dog begyndt på mere fast føde, men jeg har endnu ikke prøvet, om han kan samle sig om at spise det). Jeg har på ingen måde noget problem med at andre siger hej til ham eller holder ham, så jeg synes ikke, at jeg sender nogle signaler om, at noget ikke er okay i situationen.
Han bliver meget forskrækket hver gang der er en lyd, han ikke er forberedt på. F.eks. hvis jeg tager bagepapir, hvis min kæreste hoster eller en pose rasler. Selvom han har hørt det mange gange efterhånden. Helt generelt skal han altid lige se ting et par gange, før han lige vænner sig til det og legetøjet bliver grundigt studeret. Men han er let til grin og latter, når vi bare er os, så det er på ingen måde, fordi han er et trist barn.
Han har været sådan hele tiden, så det lader ikke til, at det bare lige er en periode.
Han er født tre uger før termin og er vores første barn.
Jeg har selv altid været forholdvis følsom og var meget genert som barn, så jeg ved jo nok godt, hvor noget af det stammer fra.
Her kommer mine spørgsmål så:
1. Hvordan støtter jeg ham i, at han har det sådan uden at “dyrke” det?
2. Han skal starte i institution om 3,5 mdr. og jeg har simpelthen så ondt i maven over det, fordi jeg på ingen måde synes, at han viser tegn på at være klar til det. Jeg synes, at Corona-situationen gør det lidt svært, at “øve” at være sammen med andre og undvære mig. Har du nogle forslag til, hvordan vi kan begynde at forberede institutionsstart? Jeg kommer til at køre på arbejde kl. 7.15 og være hjemme kl. 16.45.
3. Har du nogle gode råd vedr. vuggestue vs. dagpleje i sådan en situation?
Jeg glæder mig til at høre fra dig og håber, du har nogle gode råd til, hvordan jeg kan støtte ham.
Venlig hilsen
Mette