Annonce

Annonce

Brev:

1 årig med lille appetit


15. juli 2005

Alder:
1 mdr.

1 årig med lille appetit

Hej Helen

Vores datter Lærke fyldte 1 år d. 21.juni, længde 80 cm, vægt 10,5 kg.

Hun trives, er en glad pige, pludrer, siger "ae det´?" til alt nyt, ;-) og "ai ai" og vinker når nogen går eller kommer og besøger os. Alt i alt, er hun et dejligt og roligt barn. Græder meget lidt, smiler til fremmede, sover godt om natten, kysser og krammer, elsker vores hund og kat, griner, kravler hurtigt, kan selv rejse sig og stå uden støtte, kan gå ca 3 skridt af gngen uden støtte. Er nem at lægge i seng. Pludrer sig selv i søvn.

Vore problem er måltiderne. Jeg syntes hun spiser meget lidt (læs: FOR lidt!)

Morgenmad kl 7: ca 1 1/2 dl havregrød. (jeg mader hende)
Formiddag ca kl. 10: en digestivekiks (som hun selv spiser ca 1/2 af), eller 1/4 banan, eller anden frugt.
sover fra ca 10.30-12.30
Middagsmad kl 13: 1/2 til 1 stykke levebrød uden skorper.(den bløde med gulerod u/ kerner)...hvilket jeg syntes er meget meget lidt. Der er leverpostej, kødpålæg, æg, torskerogn el.lign på.
Eftermiddag ml. kl 14-15: får tilbudt 1 digestivekiks (spiser ca 1/4) el. frugt (som om formiddagen)
Aften kl 18: det som resten af familien spiser. (men mængden svarer allerhøjst til størrelsen som et lille æg.) ...hvoraf meget af det alligevel havner på hagesmæk og gulv!
I seng ml. 19 og 20

Ved alle måltiderne gemmer hun maden inde i munden...i kinderne, så hun tilsidst ligner en hamster! og ofte resulterer det i, at hun kan have 4 hapser fx. i munden, og efter ca 15-20 minutter er det ...


Annonce

... der stadig!! også hvis hun bliver sat ned på gulvet for at lege!! (eller bliver lagt i barnevogn..) der må jeg så forsøge at fjerne det med en serviet eller lignende.

Så du kan nok høre at hun ikke spiser ret meget.
Hun gider ikke spise selv. Det er meget sjældent hun gider putte noget i munden..til trods for at jeg tit forsøger.
Dette er hvad hun selv gider tage med fingrene: rosiner, croutoner, fetaost, ostehaps, jordbær, majs,
men alt andet: dvs rugbrød, kartofler, franskbrød, pasta, osv osv, gider hun ikke! Hun maser det bare total mellem fingrene, smider det ud over bordkanten, vrider sig i stolen, græder eller skrige og kniber munden sammen!

NÅR det så endelig lykkes os at få en mundfuld indenbors, laver hun nok vedens mindste åbning til skeen med sin mund! Jeg lyver ikke Helen, vi snakker virkelig en lille lille bitte sprække! ikke som Ahh Åben mund..næh mere så der måke lige er plads til en "blyant" i omkreds!! (som når en voksen fløjter)
Helen...ER det normalt? hva??!

Du sidder garenteret og små-griner, men det er altså til at blive vanvittig af. Det tager jo syv lange og syv brede før hun får spist. Vi kan let sidde der 1 time, hvis det stod til Lærke.

Hun skal (heldigvis) starte i dagpleje den 1 aug... jeg skriver "heldigvis" fordi jeg håber og ber til at min kommende dgplejemor, kan hjælpe os i denne onde cirkel.

Hmm Helen, et langt brev! Hvad gør vi?

Frustrede hilsner fra Rikke
(& Kristian-farmand- som har lige så svært ved det som jeg)

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

8. marts 2026 | Sovevaner | 2 mdr.

Blanding af refluks, mavekneb, korte lure og amning

Kære Helen. Jeg har fulgt med nogle måneder, og nu er det tid til selv at...

Læs hele brevet og Helens svar


6. marts 2026 | Sovevaner | 2 mdr.

Søvnproblemer - 2 måneder

Hej Helen. Jeg er mor til en dejlig pige på 10 uger. Da hun blev 8 uger...

Læs hele brevet og Helens svar


2. marts 2026 | Sovevaner | 2 mdr.

Ammemønster, søvn og putteritual (uden pilatesbold)

Kære Helen Vi har en dejlig pige på knap 11 uger, hvor vi godt kunne bruge...

Læs hele brevet og Helens svar


23. februar 2026 | Amning | 0 mdr.

Amning før og efter fødsel

Hej Helen Jeg er gravid med vores andet barn, og jeg skriver, fordi jeg gør...

Læs hele brevet og Helens svar


15. december 2025 | Udvikling | 1 mdr.

Gråd og ulvetime

Hej Helen Tak for sidste svar! Min dreng på 5 uger er pludselig begyndt...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor


Annonce