Annonce

Annonce

Brev:

At undvære mælk om natten etc.


11. december 2019

Alder:
6 mdr.

At undvære mælk om natten etc.

Kære Helen

Min datter er nu 6 måneder og godt i gang med skemad, som hun heldigvis er blevet vild med, efter jeg begyndte at variere lidt i smagene. Hun sover dog stadig meget uroligt - og derfor skriver jeg igen.

Du får lige vores opdaterede rutine:

Kl. 05.30/06: Hentes ind i vores seng, ammes og sover videre
Kl. 07.30/08: Vågner. Får ca 0,5 dl havregrød/majsgrød/hirsegrød med frugtmostopping og vand af kop.
Kl. 09/09.30: Ammes og puttes i barnevogn udenfor
Kl. 11/11.30: Vågner. Får ca. 1 dl hjemmelavet grøntsagsmos eller mos på glas. Grøntsager i hånden og vand af kop.
Kl. 13/13.30: Ammes og puttes i barnevogn udenfor
Kl. 15/15.30: Vågner og ammes.
Kl. 18: Puttes i bæresele eller barnevogn og powenapper i 30 min.
Kl. 18.30: Mos eller grød, afhængig af frokosten. Ca. 1 dl. Vand af kop og grøntsager i hånden.
Kl. 20.30: Dagligt aftenbad
Kl. 21/21.30: Ammes og puttes til natten i sin egen seng i eget værelse.
Kl. 23/24: Vågner selv og ammes fra begge bryster.
Kl. 03: Ammes

Fra kl. 24 og til 06 sover hun max 2 timer af gangen inden hun ...


Annonce

... vågner og beklager sig. Jeg har prøvet at vente med at gå ind til hende for at se om hun skulle brokke sig i søvne, men så bliver hun mere og mere sur - så hun er ganske vågen. Hun kan lulles til ro i favnen eller ved at jeg skifter stilling på hende, men ender altid med at vende sig selv på maven når jeg er gået. Hun bruger ikke sut. Førhen har hun glædeligt sovet lange stræk på 5-8 timer. Suk, der var tider.

Mine spørgsmål kommer her:

Bør jeg stoppe med natamning kl. 03 nu når hun er 6 mdr og hun, som du nævner, burde kunne undvære mælken der ? Vil hun så vende sig til ikke at vågne? Og hvordan ved jeg om hun vågner pga sult eller om det skyldes noget andet, hvis jeg stopper med natamning?

Har du nogen som helst ide om hvorfor hun har så uregelmæssig søvn? Og måske kan sige hvor vi kan justere? Får hun for lidt mad om dagen? Eller for meget?
Vi sørger for altid at gøre hende fysisk træt med masser af leg på gulvet.

Sikken masse spørgsmål. Men mor er træt og kunne virkelig bruge en bedre nattesøvn for at hænge sammen.

Venlig hilsen
Christine

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Problemer med madopstarten

Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...

Læs hele brevet og Helens svar


9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.

Søvn og ked baby

Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...

Læs hele brevet og Helens svar


17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.

Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid

Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...

Læs hele brevet og Helens svar


2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.

Feber - sove ude

Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"


Annonce