Svar: Korte lure - 5 mdr.
24. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål om korte lure :)
Når man skal vurdere, hvorvidt det er okay med korte lure, så er man nødt til at se på hvor meget barnet generelt sover og også se på, hvordan barnet virker til at trives.
Du fortæller, at jeres dreng ofte sover ca 12 timer om natten og det betyder, at han ikke kan sove særligt lange lure om dagen. Det gennemsnitlige søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet og det betyder i praktisk, at han naturligt kun har ca. 3 timers søvn at gøre godt med i dagtimerne. For at dagen ikke skal blive for lang for ham, så er han derfor nødt til at sove flere små lure og vil derfor naturligt sove kortvarigt.
Om du skal gøre noget ved det afhænger af, hvordan han trives. Hvis han vågner, virker glad, har overskud til at lege, bruge sig selv motorisk og mentalt og virker udhvilet efter sin korte lur, så er det rigtig fint - og du behøver ikke ændre på noget. Men hvis han virker til at have brug for mere søvn om dagen, hvis han virker til at have behov for en anden rytme, hvor han sover kortere nattesøvn og får mere dagssøvn, så kan det være nødvendigt, at du hjælper ham med dette.
En måde at hjælpe ham på kan være at vække ham om morgenen, så han f.eks. starter dagen senest kl 7.30-8... Det vil afkorte hans nattesøvn og man kan godt forsvare at vække ham efter så lang en nat.. Jeg anbefaler dog normalt, at man ikke gør dette før 6 måneders alderen, men den nærmer han sig jo også :)
Du kan også gøre det, at du forsøger at lægge et bad ind mellem hans formiddagslur og hans middagslur. På den måde kan du forlænge hans vågenperiode imellem de to lure, aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og det kan nogle gange gøre, at han så vil sove en længere middagslur.
Og så kan det være en god idé at du f.eks. triller ham en tur midt på dagen, for på den måde at holde ham sovende. Mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, men hvis vi triller med barnevognen eller står hos dem, holder hænderne beroligende på dem, hjælper dem med at "holde sammen på sig selv", så kan de ofte lulles ind i søvnen, og man kan undgå at de vågner op :) Og ved at vænne barnet til en længere lur midt på dagen, så påvirkes det indre ur til stille og roligt at få fornemmelse for behov for en længere lur midt på dagen og barnet begynder således hen af vejen selv at sove dette.. men naturligvis igen afhængigt af, hvor lang nattesøvnen er :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn".
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske