Brev:
Spørgsmål vedr. Skemad
24. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Spørgsmål vedr. Skemad
Hej Helen,
Tak for dit gode svar til mine spørgsmål om skemad.
Jeg har et par ekstra spørgsmål, som jeg håber at du kan svare på.
Hvor vigtigt er det at grøden gives ved opvågning? Jeg har lige givet ham grød en halv time før han skulle have flaske - han drak 125 ml efter en halv dl grød - er det ikke godt? Er det dårligt for maven? Han fik grøden kl. 10, men som du skriver skulle jeg måske have givet ham mælk nu og så ventet med grød. Jeg synes bare at det fungerer rigtig godt med mælk hver 3. Time.
Ang. Grøntsagsmos så har jeg hørt at det er bedst at starte kun med kartoffel en uges tid og så tilføje grøntsager senere - er det rigtigt?
Jeg har hørt at man ikke bør blende mosen og i stedet mose med en gaffel, da barnet ellers kun gider blendet mos fremover - det rigtigt?
Jeg har hørt at det er bedre at give frugtmos for sig selv, da man ellers vænner barnet til kun at spise grød, hvis der er frugtmos på - er det rigtigt?
Er det fint at vente med at give rugbrødssrykker, indtil min søn er 8 mdr.?
Hvilken flaske tænker du at jeg kan tage væk, når han er 7 mdr?
Min datter har lige fået konstateret glutenallergi, og vi får næsten ikke gluten i vores mad længere - bl.a. Får vi glutenfri havregryn. Ved du om det er vigtigt at min søn får gluten i kosten?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
En mor