Brev:
Svær opstart på grød og mos
23. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Svær opstart på grød og mos
Hej Helen,
Min lille dreng på 5 (snart 6) måneder er desværre ikke særligt interesseret i skemad endnu. Han vil gerne spise majs og boghvede - nogle gange spelt, men slet ikke mos hverken fra grønsager eller frugt.
Jeg vil rigtig gerne igang da jeg synes det er meget at starte med 3 måltider når han bliver 6 måneder. Jeg ved godt, det selvfølgelig ikke behøver at være dag 1 - men..
Jeg føler han har brug for grøden. Han trives fint og lægen synes hans vægt er flot (8,5 kg til 5 månederstjek). Men han er ved at udligne sig lidt da han er faldet en eller to streger ned på vægtkurven mens hans højde skyder i luften (70cm).
Jeg er klar over at han trives fint på min mælk og det er jo dejligt, men kan jeg gøre noget for at øge interessen i skemaden?
Jeg troede først det var fordi jeg havde lavet frugten lidt for grov (selvom den var hel most - men ikke blendet), men da jeg prøvede med en købe frugtmost, som jeg synes var meget tynd ville han heller ikke have det.
Det samme har jeg prøvet med grønsagsmos. Her er han heller ikke interesseret i hverken min hjemmelavede mos eller købe mos.
Der er jo ikke mere end to uger til han fylder 6 måneder og derfor vil jeg også rigtig gerne lidt mere i gang.
Jeg tilbyder ham det efter lur om formiddagen, fordi det er der her er mest ro og tid til at fokusere på ham og skabe hygge.
I går tilbød jeg ham speltgrød, det havde ingen interesse og jeg vil ikke presse ham så der fik han ingenting.
I dag har jeg bestemt at vi lige tager en pausedag. Da jeg har hørt det også hjælper for nogen at springe et par dage over.
Håber du vil hjælpe med nogle gode råd.
Med venlig hilsen
Kris