Svar: Pletblødning måske graviditet? Eller?
Kære Sara
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at din menstruation normalt kommer helt regelmæssigt, og da dette har ændret sig, så er det rigtig godt, at du har taget en graviditetstest (eller mange:)) for tegn på graviditet er naturligt udebleven menstruation.
Der kan dog være mange andre årsager til at din menstruation udebliver, der er mange ting som spiller ind på din cyklus. Er du f.eks. stresset, kan det godt gøre at din menstruationscyklus ændrer sig...
Du skriver ikke noget om, hvorvidt du er i et forhold, om du arbejder bevidst på at blive gravid, og du således ønsker en graviditet, eller måske er bange for om du er gravid, fordi det ikke er planlagt, eller du ikke ønsker barnet - og det har naturligvis lidt at sige i forhold til, hvad du skal gøre nu.
Du kan vælge at se tiden lidt an. En graviditetstest måler mængden af graviditetshormonet HCG i din urin, og nogle kvinder er længere tid om at danne tilstrækkeligt HCG til at testen viser positivt. Hvis man tester tidligt i graviditeten kan man derfor godt risikere, ...
... at testen viser negativt, selvom man faktisk er gravid. Hvis du gerne vil være gravid, kan du derfor godt se tiden an (selvom det er svært) og så tage en ny test om 1-2 uger, og se om du så får et positivt resultat.
Hvis du ikke ønsker at være gravid, så er det vigtigt, at du kontakter din læge med det samme - for er du gravid, selvom testen viser negativ, og du ønsker at få en abort, så er det vigtigt, at få det tjekket hurtigst muligt. Lægen kan lave en gynækologisk undersøgelse på dig og evt. også scanne dig eller henvise dig til en gynækolog. Og så må I sammen finde ud af, hvad I videre skal gøre herfra :)
Jeg tolker umiddelbart dit brev som, at du gerne vil være gravid - og det lyder bestemt ikke som om, at "der er noget alvorligt galt", som du spørger til :) Er du i tvivl og usikker på det hele, kan du naturligvis også altid kontakte din læge og bede om en samtale - også selvom de tests du har taget viser negativ :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og ønsker dig alt det bedste, uanset hvad tiden bringer - knus med på vejen herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Viden om børn:
Morgenmad og børn
Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.
Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....
Undertøj til børn
Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.
I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen.
Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.
Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.
Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.
Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder




