Min søns hoved volder problemer!

30. januar 2018

Kategori:
Alder:
5 år, 10 mdr.

Min søns hoved volder problemer!

Kære Helen.

Hjælp mig med at forstå min 5 – snart 6 årige dreng. Jeg er mor til en dejlig, kærlig og klog snart skoleklar dreng, der virkelig volder os – og egentlig sig selv - store problemer.
Min søn har altid været en meget eftertænksom dreng. De første år i hans liv var han meget fysisk, og klatrede og hoppede på alt. Han talte enormt hurtigt og viste sig også hurtigt generelt at være meget sproglig begavet. Han spørger om tusind spørgsmål hver dag, og er meget videbegærlig. Han er stædig som bare fanden og lidt af en hidsigprop.
Men her kommer den store udfordring: hans hoved kommer i vejen for mange af de ting, der ellers kunne være rigtig sjove for ham.

Da han blev storebror for snart to år siden, begyndte et af vores helt store udfordringer: at få ham afleveret i børnehave. Han har altid været glad for at gå der, men pludselig kunne jeg ikke få ham ind på stuen om morgenen. Det kunne gå fint hele vejen derhen og også når vi skulle af med tøjet, men ligeså snart øjeblikket opstod, hvor jeg skulle gå med lillebror, ville han ikke afleveres. Jeg har altid forestillet mig det som en knap, der blev tændt inde i ham og sagde til ham: ”hov nu går mor, nu skal du blive bange/ked af det”. Det bundede i intet reelt, men blot en tanke, der opstod, fordi han stod i den samme situation igen – sådan opfatter jeg det.

Det var ofte med skrig og skrål, og pædagoger, der fysisk skulle holde ham tilbage. Det foregik over lang tid, men efterhånden fandt vi på et slags belønningssystem, hvor en god aflevering gav et kryds og X antal krydser udløste en eller anden symbolsk præmie. Det virkede og det har vi haft brug for on/off de sidste par år, også på andre planer.
Især i løbet af det sidste år, er han på nogle områder næsten blevet lidt angstpræget. ...

Annonce

... Ting, han måske har gjort mange gange før, vil han pludselig ikke, og uanset hvad vi gør og siger, nægter han.

Her er et par eksempler: Min søn er kommet i den alder, hvor han er begyndt at have legeaftaler med jævnaldrende. Før i tiden har han uden større problemer kunne komme hjem til legekammeraten, også selvom det var første gang, og at han ikke kendte barnets forældre synderligt godt. To gange i løbet af det sidste halve år, har vi oplevet at måtte opgive en legeaftale, fordi min søn pludselig ikke vil med barnets forældre hjem. Og det foregår vel at mærke, når barnets forældre står ovre i børnehaven og er ved at hente dem. Han siger selv om det, at ”det er fordi jeg bliver nervøs og genert, fordi jeg ikke har været der før”, og fordi det er nogle fremmede, der skal hente ham.

Min søn går til svømning og har gjort det hele efteråret. Noget han - efter nogle startvanskeligheder – har været rigtig glad for, og har gjort trofast hver uge i et halvt år. Pludselig har han fået ind i hovedet, at vandet er for koldt og han fryser, og nu kan 10 vilde heste ikke få ham i.

Vi oplever, at han pludselig kan få blokader oppe i hovedet, og bestemme sig for, at der er noget han ikke tør/vil/kan.

Vi har prøvet alt mellem himmel og jord for at få løst hans udfordringer. Det hjælper ikke at blive vred (og det ved vi jo godt, men det bliver man sgu en gang imellem!), det ændrer ikke noget, at vi er søde og støttende, for det samme sker ugen efter (fx det med svømningen) og det hjælper kun nogle gange at give ham en gulerod (kryds-systemet).

Hvad hulen skal vi gøre? Om ganske få måneder skal han starte i skole, og vi kan virkelig godt bliver nervøse for, hvordan han skal klare det uden at hans hoved kommer i vejen for ham.

Med venlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.