Annonce

Annonce

Svar: Dreng på 3 år i to verdener


12. december 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Jeg synes det lyder som om, at I har fundet et godt sted til jeres dreng - i hvert fald, når man ser på de fysiske rammer, hans mulighed for leg, udforskning osv. Det passer rigtig godt til ham med den lidt mindre børnegruppe, og han profiterer rigtig godt af udendørsliv, muligheden for at kunne gå på opdagelse, bruge værktøj i skoven osv. Det er på den måde et rigtig godt sted for ham at være - og jeg er ikke i tvivl om, at I her har set rigtigt.

MEN udfordringen kommer fordi personalet forsøger at "institutionalisere" en børnehave som faktisk foregår i skoven. De har til en vis grad frie rammer, hvor børnene nogenlunde frit kan bevæge sig rundt og selv bestemme hvor de vil lege og med hvad - og så alligevel ikke. For der er regler om, at børnene kun må røre ved værktøjskassen med en voksen, der er et usynligt hegn som de skal opholde sig indenfor, der er regler om at man skal mødes til samling og sidde til rundkreds...

Jeg har sammen med Erik Sigsgaard skrevet bogen "Ha en god dag, skat". Erik er børneforsker og har brug rigtig mange timer hos dagplejere og i institutioner, hvor han har studeret børn, voksne og dagligdagen. Erik Sigsgaard siger blandt andet, at ingen børn kan lide samlinger. Børn kan ikke fordrage at blive kaldt til samling, at blive bedt om at sætte sig i rundkreds. Det er noget de voksne indfører fordi de synes, at det er vigtigt at sidde sammen og tale om, hvad der skal ske i dag og at børnene på den måde "kommer hinanden ved" - men Erik siger "kom de ikke hinanden ved i det øjeblik, hvor de blev kaldt sammen...?". Det er altså helt naturligt, at jeres dreng protesterer over dette.

Og du har fuldstændig ret, når du skriver, at jeres dreng ikke forstår, hvorfor man ikke må tage saven fra værkstedsvognen med op i skoven, når man dagen forinden godt måtte sammen med en voksen.. Det giver naturligt ikke nogen mening for en dreng på 3 år og han forstår ikke, at det kan være farligt. Så hvis værktøjskassen skal være åben, så skal personalet naturligvis lære børnene, hvordan reglerne er omkring dette - og det nytter ikke noget at sige det en enkelt gang eller sige til det en samlet flok. Hvert barn har brug for hjælp til at lære, hvornår man må og hvornår man ikke må. Børn har naturligvis brug for guidning i forhold til de forskellige regler der åbenbart er - og igen og igen og igen...

Det er dejligt, det er naturligt, og det er helt okay at være nysgerrig og grænsesøgende, når man er tre år gammel, og jeres dreng skal naturligvis mødes som en dreng han nu engang er - uden at personalet forsøger at lave ham om. Det betyder ikke, at de ikke gerne må have visse regler, men der ligger naturligt en pædagogisk opgave i at hjælpe jeres dreng med så at kende reglerne - for de lyder til at være meget flydende og svære at finde ud af. Og det lyder også lidt som om, at de begynder at opfatte ham som irriterende. De skal "sige ...


Annonce

... tingene mange gange", "han søger grænser", "han retter sig ikke efter hvad de siger", "han kan ikke guides verbalt", "han vil ikke sidde i rundkreds"...

Du skriver heldigvis, at du i dit brev har beskrevet problemerne, og at personalet også ser en masse potentiale i ham og gode ting - og det er rigtig vigtigt. Det er meget vigtigt, at jeres dreng ikke får rollen som "den der ikke hører efter eller laver ballade", for det er en rolle som naturligt er svær at komme ud af. Så hvis fokus meget er på dette, så kan problemet faktisk blive forstærket.

Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis personalet kan give ham små opgaver, som udfordrer ham, giver ham mulighed for og lyst til at være med. Da han er glad for at eksperimentere, så lav eksperimenter med ham. Måske kan han være med til at hjælpe nogle af de lidt yngre børn, så han oplever, at han også har en hjælpende funktion, de voksne kan inddrage ham, spørge til hvad han gerne vil osv. så han ikke føler, at han bare altid skal gøre som de voksne vil... Nogen gange kan man også hjælpe ham med at holde fokus på de ting som skal ske efterfølgende - og ikke det, som han lige nu protesterer over. Det kan være lettere at overskue at skulle vente, hvis man ved hvor længe og hvad man venter på...

Jeg tror umiddelbart ikke, at det vil være nogen god idé at flytte ham til et andet sted eller til en institution med langt flere regler og faste rammer. Det lyder som sagt som et rigtig dejligt sted, I har valgt og jeg kan sagtens forstå jeres beslutning. Men det lyder også som om, at personalet måske skal tænke på en lidt ny måde og prøve at møde jeres dreng lidt mere positivt eller på en anden måde end de gør lige nu.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder lidt som om, at personalet måske nogle gange lidt for meget siger "nu skal vi sætte os i rundkreds", "du må ikke kaste legetøj ned fra hemsen" osv. Og når jeres dreng hører "skal" og "må ikke", så bliver det næsten en opfordring til at lave ballade.

Normalt siger man, at børn gør det rigtige, hvis de kan - og når de reagerer uhensigtsmæssigt, så er det ofte en måde at få opfyldt et behov. Fører man dette over på jeres dreng, så reagerer han som en dejlig og sund udviklet 3 årig, han har masser af gå på mod, udforskningstrang, vil rigtig gerne lære, vil rigtig gerne inddrages, vil rigtig gerne ses. Og når han så "ikke hører efter" - så er det måske fordi de ikke hører efter ham. At de ikke ser hans behov og f.eks. kræver at han skal sætte sig i samling, som han ikke kan fordrage og hvor han naturligt hellere vil klatre i net... Og her skal de naturligvis vise forståelse for, hvad han har lyst til. Tale med ham, forklare, guide osv. Præcis som I også gør derhjemme - forklare ham reglerne, men også vise ham forståelse for at han måske nogle gange har lyst til noget andet. Han er kun 3.5 år gammel og er naturligt rigtig godt igang med at lære.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god jul og glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Sådan forebygger du bleudslæt

Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift

Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

4. november 2025 | Opdragelse | 15 mdr.

Opbrugt efter vuggestue

Kære Helen. Vores datter er nu 15 måneder og har snart gået i vuggestue i 3...

Læs hele brevet og Helens svar


21. oktober 2025 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Nedsmeltninger og trods

Kære Helen Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4...

Læs hele brevet og Helens svar


18. oktober 2025 | Opdragelse | 20 mdr.

Lur og temperament udfordringer

Kære Helen, Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med...

Læs hele brevet og Helens svar


13. oktober 2025 | Opdragelse | 3 år, 2 mdr.

Voldsom separationsangst

Kære Helen. Vi har storesøster på snart 5 år og tvillinger (pige+dreng) på 3...

Læs hele brevet og Helens svar


22. september 2025 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Afhængig af sut - 3 år, 7 mdr.

Kære Helen Jeg har spurgt før angående brug af sut, men jeg har brug for...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder


Annonce