Brev:
Hvad bør vi give ham, hvor meget, hvor ofte og hvor hurtigt må vi øge mængderne?
15. oktober 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Helen
Kort resume af min søns hidtil korte liv - for at du har mulighed for at sætte dig lidt ind i situationen :
Min søn målte ved fødslen 49 cm og vejede 2930 g - 5 måneder senere er han 66,5 cm og vejer 8200 g. Indtil nu har jeg
udelukkende "behovs" ammet ham - hver 1-2 time. Han har hverken villet tage flaske eller sut (hvilket jeg heller ikke har ønsket).
Men for få uger siden rendte jeg ind i overbelastede led og har på grund af medicin måtte ophøre amningen brat fra 1. oktober. Jeg rykkede ud af soveværelset og overlod måltiderne til min mand.
Til vores store overraskelse og glæde accepterede vores søn fra
første færd modermælkserstatningen på flaske - og allerede 3 dage efter, var det mig der gav ham alle måltiderne. Ikke nok med det accepterede han samtidig sutten - den første uge suttede ham meget, men nu kun ca. 5 min. dagligt!!! Han får således fortsat tilfredsstillet både suttebehov og nærheden med mig under måltiderne.
Han er en dejlig glad og aktiv dreng men samtidig rolig og funderende - en skøn blanding. MEN han bliver ikke mæt nok af mælken mere... Han er ekstremt sulten hver 2. time og er også begyndt at vågne om natten for at spise (det påvirker hans vågne aktive timer, hvor han nu er træt, så det er virkeligt synd for ham !!!
Vi begyndte derfor for 4 dage siden at give ham lidt hjemmelavet
gulerodsmos (uden olie og/eller mælk) og han spiste det med stort velbehag fra første skefuld. Idag har han fået lov at spise 3 gulerødder til frokost - men var stadig meget utilfreds da der ikke var mere og drak bagefter 220 ml modermælkserstatning.
Her til aften har vi nu givet ham lidt hjemmelavet broccolimos (ligeledes uden olie og/eller mælk)... Også dette spiste han med største velbehag :-)
Mit spørgsmål lyder derfor:
Selv havde jeg forestillet mig at give ham godt med gulerodsmos til frokost fra nu af, øge mængderne af broccoli til aften over 4 dage og dernæst starte med at give ham boghvedegrød eller lignende til morgenmad?!
Derudover har jeg et lille tillægsspørgsmål:
Modermælkserstatningen jeg giver ham er biologisk - og opdelt i en "fra 0 til 4 måneder" og en "fra 5 måneder og derover". De indeholder det samme i de samme mængder - pånær hvad angår vitaminer. Den første har et væld af disse mens den anden, som min søn nu får, kun indeholder A, D, E og C. Som vitamindråber har han fra 5. måned kun fået D-vitaminer. Så min bekymring er om han nu får nok vitaminer, når han (naturligvis) endnu ikke er på alsidig kost.... det varer jo lidt inden han kan sidde i høj stol og spise fugl og fisk sammen med vi andre :-)
Vi ser frem til at høre din mening og gode råd om ovenstående!
Med venlige hilsner
Charlotte