Svar: Grød eller kartoffelmos
15. oktober 2004
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Der er frit valg. Du kan vælge at give endnu et grødmåltid eller tilbyde grøntsagsmos. Begge dele er helt fint. Og det lyder fornuftigt at tilbyde ham et ekstra måltid.
Man kan sige at når din søn skal til at have flere måltider (3-4), så er det mest hensigtsmæssigt at grøden max udgør 2 måltider dagligt og de resterende måltider er grøntsagsmos.
Derudover så er det jo for de fleste lidt nemmere at give grøntsagsmos om aftenen, hvor vi selv også gerne skulle spise grøntsager og derfor nemt lige kan koge en kartoffel og en gulerod ekstra. Det har flere fordele, naturligvis at det er praktisk, men også at barnet fra starten lærer sig at spise familiens mad.
Med hensyn til vand, så må du meget gerne give vand til måltiderne. Mængden afhænger af, hvad han i øvrigt får at drikke. Det er jo vigtigt at han stadig får sit mælkebehov dækkket, som fortsat er hovedbestanddelen af hans kost. Det er en vurderingssag, men et snapseglas/børnekop eller to det synes jeg lyder til at være i orden. Drikker han mere vand end det og måske begynder at nedsætte sit mælkebehov, så du bliver i tvivl om han får mælk nok, bør du nok tilbyde ham lidt erstatning i en kop. Fra 6 mdr´s alderen kan han tilbydes små slurke sødmælk.
I øvrigt tak for dine rosende ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske