Svar: 7 mdr. og rugbrød
15. oktober 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Ermelin
Tag det nu helt roligt:o) Din søn lyder til at være lige efter bogen og der er bestemt ingen krav om at han skal spise rugbrød nu, hvor han netop er 7 mdr. gammel. De fleste børn skal være omkring 8 mdr. før de kan finde ud af at tygge og for de fleste børn kan man derfor introducere rugbrødshapsere i alderen 8-9 mdr.
Det du gør med at gøre maden grovere og langsom tilsætte små stykker hakket kød og fisk, det er super. Der er ingen grund til at præsse ham til at spise anderledes. I det hele taget kommer der ikke noget ud af at presse eller være for hurtig, børn skal hygge sig med det at spise, nyde det, ellers lukkes munden i, og så har man et problem. Så nyd du at han er så altspisende og god ti at spise, som han rent faktisk er.
Det er rigtigt at nogle børn på 7 mdr. kan tygge og er kommet til en fase, hvor den mosede mad ikke dur, men gerne vil spise selv. Så er det så sådan, men det er ikke det generelle. Et af sundhedsplejerskens fornemste opgaver er netop at kunne vejlede individuelt, synes jeg, for børn er forskellige ligeså vel som forældre er det.
Med hensyn til det 4 skemåltid, så vil nogle børn på 7 mdr kunne spise dette uden problemer, hvor andre fortsat kan nøjes med 3 måltider om dagen. Det må du vurdere. Måske er han klar nu og måske skal du vente til han bliver 7½-8 mdr og se hvad han siger til det der.
Med hensyn til at skære tænder, så kender jeg godt problmet, og det er begrænset, hvad man kan gøre ved det. Viser du det for meget interesse, så bliver det først rigtig interessant. Måske kan du aflede opmærksomheden med et stykke agurk, en brødskorpe eller lignende. En skorpe knaser også godt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske