Svar: Storebror på 23 mdr
16. september 2004
Alder:
23 mdr.
Kære Lotte
Et stort tillykke med graviditeten.
Det er naturligt at jeres ældste dreng vil føle en form for jalousi, når han bliver storebror. Den lille ny vil jo trænge sig ind på livet af ham. For jer vil det være dejligt og helt fantastisk, men for storebror vil det være 'påtrængende'. Nogen sammenligner det med at vores mand kom hjem med en anden kvinde og sagde 'her er en ny kvinde, hende elsker jeg, så det skal du også gøre' og hvordan ville vi så ikke få det?
Børn reagerer ofte med at 'gøre sig mindre',- det gælder om at blive lige så lille igen som den lille nye, for at få forældrenes interesse. Det kan være ønsket om at få en sutteflaske igen, eller få lov at sutte på mors bryster. Det kan være søvnforstyrrelser eller lignende.
Selv om storebror virker stor i forhold til den lille ny, så er han stadig kun en lille dreng, der har brug for meget omsorg, kærlighed og kontakt. Det er ofte sådan at når det kommer en lille ny, så kommer bedsteforældre, venner osv. jo for at lykønske og se det lille nye vidunder. 'Nej hvor er han/hun sød', 'sikke et hår', nej, hvor han/hun ligner sin far' osv. altsammen noget som foregår over hovedet på storebror, der ellers altid har været den der har fået opmærksomheden. Det er også den lille der får gaver.
Det er derfor vigtigt at bedsteforældre og andre, som kommer på besøg, er bevidste om at sige hej og snakke med storebror først, så han får sin del af opmærksomheden, det kan også være en god idé at købe en ting til storebror - man kan sige at den lille jo er ligeglad.
Selvom det er en omvæltning, så glemmer børn dog hurtigt hvordan det var at være enebarn, men det betyder ikke at de ikke oplever 'konkurrence', hvilket nok altid vil høre med til at have søskende.
Der er umiddelbart ikke noget problem med at lægge ham i en juniorseng allerede nu, hvis I har en. Ellers var det en oplagt gaveidé, måske til jul. Det kan være en god idé at lave et fint 'storebrorværelse' og der er ikke noget i vejen for at I vænner ham til at sove der, når foråret kommer og tilbygningen er færdig. Om han er parat når den lille så kommer, det må I se til den tid. Nogle gange så går det hele jo fuldstændig uden problemer, så lad være med at tage sorgerne på forskud:o)
Fortsat held og lykke også med graviditeten.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske