Svar: Søvnvaner - 14 måneder
13. september 2004
Alder:
14 mdr.
Kære mor til en krudtugle
Rigtig mange et årige børn har fortsat behov for to små lure i løbet af dagen, men netop i perioden mellem 1-1½ år begynder de fleste børn at kunne nøjes med en længere middagslur i løbet af dagen og det kan godt være det, der efterhånden gør sig gældende hos jer.
Jeg kan godt forstå at jeres søn er træt, når han allerede vågner kl 5 om morgenen og det vil, som du selv er inde på, nok være en god idé så småt at vende ham til at sove en længere lur og kun en gang dagligt. Der skal dog være plads til fleksibilitet, således at han i øjeblikket fortsat sover to små lure, de dage hvor han er for træt til andet, men et par gange om ugen kan I så forsøge med en enkelt middagslur.
Til at begynde med kan du rykke hans sovetid lidt, således at han ikke sover så sent til middag, som han normalt ville gøre, hvis han kun skulle have en lur, men så han samtidig sover senere end han plejer, hvis han sover to lure. Du kan f.eks. putte ham kl. 10.30-11.00 og så håbe at han så sover til kl 13 eller 14.
Altså flekibilitet, så I nogle dage gør et og andre dage forsøger noget andet, alt efter hvordan han virker.
Du skal naturligvis også være sikker på at han får hvad han kan spise og drikke, så han ikke vågner fordi han er sulten eller tørstig, men det er jo en helt anden snak.
Jeg er glad for at høre at du kunne bruge mit tidligere svar. Fortsat held og lykke med de nye sovevaner:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske