Svar: Afbrudt nattesøvn 9 mdr.
11. september 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte
Ud fra din madplan for dagen, lyder det ikke som om at jeres søn mangler noget og det undrer mig derfor at han tilsyneladende er tørstig om natten, hvilket han jo er, når han drikker 100 ml mælk her.
Samtidig så tænker jeg dog også at det jo er varmt om natten i øjeblikket. Prøv at lufte ud i rummet hvor han sover og hold rummet køligt (ca 18 grader). Lad ham sove i en bomuldsdragt, evt. en af dem, hvor man ikke 'skiller ad på midten' og så uden bodystodking under, eller lad ham sove i en langærmet bodystocking og ikke andet.
Noget andet er at han jo aldersmæssigt kan vågne fordi han har behov for ekstra tryghed. Jeg tænker her på 'seperationsfasen'. Her er det bedste I kan gøre at være hos ham, så han ikke føler sig forladt og det er jo i givet fald en fase, som han derfor vil 'vokse fra'.
En sidste ting, så prøv at undgå at give sut som refleks i løbet af natten. Nogle børn har det der hedder vanebetinget afbrudt søvn, som er en følge af at mor eller far natten igennem ligger med en sut i hånden og et ben ude af sengen, parat nar barnet vågner det mindste. Det er uhensigtsmæssigt for jer alle. Træk en stofble igennem sutten og forsøg at lade ham finde ro uden og evt. allerede nu blive i stand til selv at finde sutten, hvis han har behov derfor i løbet af natten.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske