Svar: TV kiggeri og putteritual
9. september 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Der er mange delte meninger om fjernsyn. Hvis fjernsynet ikke kører hele tiden (eller radioen), men der også er lange perioder med ro, så synes jeg ikke det er et problem at jeres datter viser interesse for Tv´et - det gør I jo også og hun lærer jo af at se på jer. Hun er dog endnu for lille til at blive placeret foran fjernsynet i længere tid og vil have bedre af at ligge på et tæppe og tumle rundt.
Så mit forslag er at I om aftenen, når I selv sidder og hygger foran fjernsynet, så ikke sidder med hende hele tiden, men lader hende være lidt sig selv på gulvet.
At være på gulvet øger også hendes evne til at begynde at rulle og bevæge sig mere, hvilket jo også hænger sammen med dit andet spørgsmål om at blive svøbt. Jo mere din datter kan bevæge sig og jo mere bevidst hun bliver om at hun kan trille osv., jo mere vil hun også nyde det og dermed langsomt blive bedre til også at sove uden at være svøbt. Det er altså noget der kommer langsomt, men med tiden.
Derudover så vil jeg sige at det jo er en rigtig god idé at putte hende i en natdragt, gerne en heldragt, da dette også er med til at 'holde lidt sammen' på hende, i forhold til at ligge med en ble og en undertrøje.
Derudover så vil det være en rigtig god idé at trække en stofble igennem sutten, da bleen både hjælper hende med at holde sutten på plads ved munden, men også har den fordel at hun ligesom kan ligge og putte lidt med den, på samme måde som hun er vandt til at dynen er tæt ved hende. Put stadig dynen godt omkring hende, når hun skal sove, men prøv at undgå at lade hende være rullet ind i den.
Lige nu er dynen lidt stramt omkring hende, men forsøg langsomt at gøre det lidt løsere. Prøv samtidig også at give hende en finger at holde i, det hjælper også nogen gange barnet til at finde ro.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske