Svar: Natteroderi - igen...
8. september 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Ermelin
Fra 6 mdr´s alderen kan man sige at der ikke ernæringsmæssigt er et behov for barnet at spise om natten. Mange børn bliver dog fortsat lagt i løbet af natten, selv om de har nået denne alder, både pga. tørst og pga. trygheden. Din søn er jo knap 6 mdr. og derfor er det kun naturligt at han fortsat har behov for at blive ammet i løbet af natten.
Jeg ved ikke hvor stor din søn er, men hans størrelse har jo også betydning for hans behov for mad/væske. De fleste børn i hans alder har behov for en liter og nogle gange mere. Så 500-600 ml erstatning + grød/mos, kan måske godt være i underkanten.
Jeg vil foreslå dig at du giver ham mad lige før kl 20, hvor han bliver puttet og at du så giver ham en flaske (eller ammer) igen når du selv går i seng. Børn har en fantastisk evne til at kunne spise i søvne og ved at lade ham spise, når du selv går i seng, så får du lige fyldt hans mave lidt ekstra op og trukket tiden lidt frem, så du også når at få mere sammenhængende søvn.
Som du beskriver det nu, så har din søn sovet fra kl 20 til kl 01, 02, hvilket svarer til 5-6 timer. Ved at rykke tiden lidt frem, kunne du måske være heldig at de 5-6 timer i træk lå mellem kl 24-05 eller 24-06. Det ville da være dejligt, ikk´?
Derudover så kan det være en god idé at forsøge med en tilskudsblanding/vælling til natten, som mætter lidt mere en almindelig erstatning. På nogle børn hjælper det rigtig godt og på andre har det ingen effekt, det må komme an på en prøve.
Fortsat held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske