Svar: Sovevaner og dagplejestart
14. september 2004
Alder:
11 mdr.
Hej
For det første forstår jeg ikke at jeres datter ikke kan sove formiddagslur hos dagplejeren. De dagplejere som jeg taler med oplyser at det er naturligt at børnene i begyndelsen, hvor der er indkøring, sover mere. Naturligvis også i forbindelse med børnenes forskellige alder.
Jeg synes I skal tage en snak med dagplejeren om, hvad det er der helt præcist gør sig gældende, siden det er en dårlig rytme. Jeg kan godt se at det er praktisk at alle børn sover samtidig, men der bør i en indkøringsfase også være mulighed for fleksibilitet.
Rigitig mange børn vil i 1 års alderen fortsat have behov for to lure dagligt og først frem mod 1½ års alderen begynder mange at kunne nøjes med en enkelt sammenhængende middagslur. Du har fuldstændig ret i at det er vigtigt at din datter får lov til at sove, så hun dermed er udhvilket og frisk og har lyst til at spise. Det er da til alles bedste.
Med hensyn til spisning, så er det vigtigt at tallerkenen du serverer for hende ikke indeholder en for stor portion, da det så fra starten allerede virker uoverskueligt. Derudover skal du servere mad, som appellerer til synet. Ærter, majs, rød pebberfrugt (rød, gul, grøn osv.) sammen med den ofte lidt grå mad.
Vær også opmærksom på hvor meget mælk hun drikker. 500ml (alt incl. altså også en portion yoghurt) tæller med. Mælk kan give en falsk mæthedsfølelse, så det er vigtigt at hun ikke får mere mælk, end der er plads til den rigtige mad.
Jeg synes altså det er vigtigt at jeres datter i øjeblikket får mulighed for at sove, som hun har behov for. I øjeblikket er hun endvidere ekstra træt pga af alle de nye indtryk hun får i dagplejen. Så tage en snak med dagplejeren og regn med at tingene ændrer sig langsomt de næste måneder frem. Prøv ikke at tage sorgerne på forskud, men tag dagen som den kommer.
Fortsat held og lykke med hende og med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske