Brev:
Kostplan 7 måneder
17. august 2004
Alder:
7 mdr.
Kostplan 7 måneder
Kære Helen,
Jeg vil godt have lidt kommentarer til madplanen for mine to piger, Laura og Elisabeth, der snart bliver 7 måneder. Her er en skitse med ca.-tider for deres måltider:
kl. 05.00 bryst
kl. 08.45 havre/hirsegrød med æblemos
kl. 11.30 bryst
kl. 13.00 grønsagsmos
kl. 16.00 bryst
kl. 17.30 grønsagsmos, evt. med kød/fisk, eller en gang imellem øllebrød med æble/pære
kl. 19.00 majsgrød
kl. 20.00 bryst
De sover fra ca. 20-8, og tager normalt en formiddagslur ml. 10-11 og en eftermiddagslur ml. 14.30-15.30. Enkelte dage skipper de helt formiddagsluren, eller tager kun en powernap.
Grønsagsmosen består af kartoffelmos med broccoli/gulerødder/ærter/pastinak og er blendet med MME og olivenolie. De tilbydes som regel en portion på 100 g, og spiser som regel op (selvom jeg nogle gange bliver nødt til at dele måltidet op i to). Det går rimelig godt med at spise fisk (kogt torsk, blendet med grønsagsmosen), og Laura kunne da også få kogt, blendet (med lidt kogevand) oksekød ned (men så ikke vildt begejstret ud), mens Elisabeth ikke rigtig kan klare "klumper" så godt endnu.
De deler en portion havre/hirsegrød af 2½ dl vand, 2 spsk havregryn, 2 spsk hirsegryn, 15 g smør, ½ æble og modermælkserstatningspulver svarende til 2/3 dl vand. Laura spiser op, Elisabeth som regel kun 3/4-del.
Grunden til, at jeg ikke putter mere mælkepulver i er, at jeg startede med nogle grødopskrifter, hvor man hældte MME direkte i grøden, til den var tilpas lind. Da de kunne klare tykkere grød, hældte jeg så bare mælkepulveret i. Jeg synes, at grøden bliver alt for "mælket" i forhold til, hvad de er vant til, hvis jeg hælder mælkepulver svarende til 2½ dl vand i, men det bliver jeg måske nødt til at gøre?
Med majsgrøden (som de er helt vilde med, derfor har vi bibeholdt den - også som en slags erstatning for, at andre børn får vælling) deler de en portion af 1 dl majsmel, 1 spsk olivenolie og med mælkepulver til 2/3 dl vand.
Alt i alt vil jeg derfor skyde på, at de hver får ca. 1 dl MME i maden dagligt (og de får derfor jerndråber). De drikker vand af en alm. kop til alle skemåltider, og er glade for vandet.
Indtil videre har de ikke været særligt begejstrede, når jeg har prøvet at servere MME i kop - måske fordi de venter, at der kommer vand, og så er det bare mærkeligt? Jeg har også prøve at malke MM ud for at se, om det var smagen af MME, de ikke brød sig om, men det gjorde tilsyneladende ingen forskel.
Jeg skal tilbage til mit studium om 2 uger, hvor de så skal være hjemme hos deres far de næste 3 måneder. I den forbindelse er det jo noget besværligt med frokostamningen... De vil ikke tage en flaske. Jeg er indstillet på at tage hjem i et stykke tid (har ca. 10 minutters kørsel fra universitetet), men det ville jo være rart snart at kunne slippe den amning. Jeg er dog i tvivl, om de ville få mælk nok så.
Min egen sundhedsplejerske sagde, at det kunne jeg sagtens, de skulle kun have ½ liter mælk i døgnet, hvilket jeg ikke synes passer med det, jeg har læst hos dig. Desuden er jeg i tvivl om jeg kan blive ved med at have mælk nok til amning kl. 16 og 20, hvis jeg ikke har ammet siden kl. 5 - det virker lidt asymmetrisk, hvis du forstår, hvad jeg mener. Nogle dage vil Laura dog ikke ammes om formiddagen, eller tager kun lige nok til at slukke tørsten. Så tilbyder jeg i stedet lidt A38 med bananmos, for så får hun da noget mælk.
Jeg giver også nogle gange A38, hvis der er gået lidt kuk i deres sovetidspunkter, så jeg er bange for, at de vil være småsultne, når jeg skal have dem ud at sove. De laver lidt fjæs over, at det er syrligt, men ned ryger det da.
Det blev langt, men jeg håber, at du kan finde de oplysninger, du skal bruge! Ved 6-måneders-undersøgelse var Laura 67,5 cm og 6,88 kg (fødsel: 50 cm og 2,95 kg) og Elisbeth 67 cm og 6,3 kg (fødsel: 49 cm og 2,7 kg), så de er jo ikke så store - men jeg kan altså ikke proppe mere mad i dem!! Vi har været i gang med skemad siden de var 4½ måneder.
Venlig hilsen
Fie