Brev:
Ammes hver 2. time døgnet rundt
12. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Ammes hver 2. time døgnet rundt
Hej Helen
Min dejlige pige på lige knap 4 mdr. har siden fødslen spist ca. hver 2. time døgnet rundt. De fleste gange er det fra ammestart til næste ammestart, at der kun går to timer.
Det er ved at slide godt og grundigt på mig aldrig at få mere end 2 timers hvile i træk, og jeg kunne rigtigt godt tænke mig, at der bare en gang imellem gik 3 timer mellem amningerne eller at hun måske ligefrem kunne sove i 2-3 timer i et stræk. Bare een gang i døgnet.
Hun vil ikke tage flaske (eller sut), så hendes far kan desværre ikke træde til.
Hun vejede knap 3800 gr. ved fødslen og vejer nu 7,5 kg. Hun har flere "elastikker" på arme og ben og en dejlig fyldig dobbelthage. Med andre ord; hun er bestemt ikke underernæret : )
I løbet af dagen spiser hun kun af det ene bryst ved hvert måltid. Hun spiser typisk mellem 10 og 20 minutter hver gang, og de fleste gange kan jeg mærke, når hun går i gang med den fede mælk. Hun suger ligesom anderledes og i større slurke. Hun falder næsten altid i søvn i forbindelse med amningen, men vågner for det meste et par minutter senere. Så tilbyder jeg det andet bryst, men det gider hun ikke. Nogle gange bliver det dog til en egentlig lur, hvor jeg problemfrit kan lægge hende i barnevognen eller sengen.
Ved den sidste amning inden hun puttes til natten, tømmer hun begge sider og tager nogle gange det første bryst en ekstra gang. Aftenamningen kan tage mellem 1-1,5 time, før hun kan puttes i sin egen seng, som er fastgjort til min, med tremmesiden, taget af. Det foregår for det meste uden gråd. Hun vågner 2 timer senere. Jeg ammer hende så liggende i min seng og hun falder i søvn igen i min seng og sådan fortsætter det hver 2. time, til hun vågner rigtigt op. Jeg har prøvet at sætte mig op og tænde lys, mens jeg ammede om natten, men det gjorde ikke nogen forskel. Nat-fasen varer ca. 10 timer.
I de første par mdr. sov hun en god lur midt på dagen på ca. 2 timer, nogle gange 2,5 timer, men den sidste måned har hun sovet, som vinden blæser om dagen og sjældent mere end en time af gangen.
Jeg har tænkt på, om jeg måske er for hurtig til at tro, at hun er sulten, men de gange hvor jeg bevidst har overhørt hendes signaler, er det endt i gråd og en meget febrilsk, næsten aggressiv, ammestart, når jeg endelig har lagt hende til. Det giver mig rigtig dårlig samvittighed, og jeg er holdt helt op med at eksperimentere med det.
Hun er meget nysgerrig og opmærksom på alt, hvad der sker omkring hende. Hun prøver at putte alt i munden og suger/sutter grundigt på det, når det lykkes, og bliver tit frustreret, når det ikke lykkes. Hun sutter især meget på sine fingre og sin hånd og nogle gange har hun sågar mast sin lille hånd ind mellem mit bryst og hendes mund og videre ind i munden. I de tilfælde har jeg taget hånden ud igen og tilbudt hende brystet, som hun gerne tager imod.
Hun har afføring ca. 4 gange om dagen - aldrig om natten - og nogle gode, tunge tissebleer. Hun gylper sjældent, men har tit mavekneb ud på morgenen, hvor hun klynker og vrider og vender sig i søvne. Det stopper dog, lige så snart hun har sin "morgen-pruttetur" kort tid efter, at hun vågner.
Hun er som sagt meget opmærksom, griner og pludrer fra morgen til aften, og græder kun sjældent. De dage, hvor hun nærmest ikke har sovet i løbet af dagen, er hun dog lidt pjevset om aftenen.
Kan det tænkes, at hun egentlig ikke er så sulten endda, men bare har en stor suttetrang? Og hvad gør jeg i så fald ved det, når hun kun yderst sjældent vil tage en sut?
Kan jeg i det hele taget gøre noget, for at gøre strækket mellem hver amning længere?
Jeg håber, at jeg har fået al relevant info og ikke for megen irrelevant info med, og at du har et godt råd eller to til mig : )