Svar: Sproglig udvikling - 2 år
Kære Storbymor
At være for tidlig født giver nogle gange lidt ekstra udfordringer og der kan være forskellige senfølger forbundet med at være født for tidligt. Nogle børn har motoriske vanskeligheder, de er lidt mere kluntede i deres bevægelser, har svært ved at koordinere og kan ikke helt følge de jævnalderende børn. Andre børn har en senere udvikling af deres sprog, de kan have sværere ved at gøre sig forståelige og kan have ekstra brug for sproglig støtte - og igen, så er der også børn der er født til tiden som har disse problemer, ligesom børn født for tidligt ikke behøver have disse problemer. Børn er forskellige .. :)
Der er især tre ting som vil være vigtige for jeres dreng og hans sproglige udvikling og udvikling i det hele taget: Forudsigelighed, Overskuelighed og gentagelser. Jo mere forudsigelig hans hverdag er, jo mere vil han kunne overskue de ting der sker omkring ham, jo mere tryg vil han være og jo bedre vil han også kunne modtage ny læring. Og jo mere I kan gentage, jo mere genkendeligt vil ting også være og jo mere tryg vil han naturligt være.
Sproget tager ofte rigtig fart omkring 2 års alderen. Han vil spørge "a´det?" igen og igen for at få jer til at sætte ord på alle de ting han peger på. Og han vil også begynde at sige flere ord og udvide med sætninger der til at starte med indeholder 2 ord som f.eks. "mer´mad", "op mor", eller "nej-nej", når der er noget han ikke vil.
Gentag ord for ham så han hører dem igen og igen og vis ham at I forstår ham og hvad han vil. Det giver lyst til at bruge sproget mere og mere, hvis han føler sig forstået og lyttet til.
I skal naturligvis sikre jer at han kan høre og det kan være en idé at få tjekket ...
... hans hørelse hos en ørelæge. Har han væske på ørerne vil det naturligt kunne påvirke hans hørelse og dermed hans sprog.
Talepædagog kommer normalt ikke på banen før barnet er 2 1/2 - 3 år gammel og her vil institutionen komme med på råd. Der er tilknyttet talepædagog til institutionen. Du kan dog også altid selv kontakte talepædagogen i kommunen og høre, hvordan du skal forholde dig og hvornår det evt. vil være relevant at din dreng ses af en talepædagog. Talepædagogen vil også kunne vejlede dig i forhold til bøger, lege, spil osv. I kan lege derhjemme og i hvordan du støtter din drengs sprog bedst muligt :) Da jeres dreng ikke er i institution endnu, vil du sagtens selv kunne kontakt talepædagogen, ring til kommunen og bed om at blive stillet om til den rette :)
Brug masser af rim og remser i hverdagen, dans og syng imens I danser, brug af kroppen samtidig med at I synger hjælper til sproglig udvikling. Leg f.eks. gemmeleg, hvor I skiftes til at gemme jer og finde den anden sammen med jeres dreng. Den der gemmer sig skal sige små lyde - det træner ham i at lytte og koncentere sig om lyd :)
Læs masser af bøger og gerne bøger med billeder og mange illustrationer, hvor I skal lede efter bestemte ting. Bøger med et stort billede i midten og en ramme med illustrationer kan være rigtig godt - så kan I se billedet og tale om tingen i rammen og finde tingen på det store billede, det giver mulighed for at gentage et bestemt ord igen og igen "her er en kat", "skal vi prøve at finde katten", "måske er katten under bordet - næh, der var katten ikke"; "måske er katten på stolen - ja der lå en kat", "katten er sort" osv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gråd går lige i hjertet – og helt ind i nervesystemet
Alle forældre kender det. Den hjerteskærende babygråd, der ikke bare larmer i ørene, men også føles fysisk i hele kroppen. Gråd er babyers eneste måde at kommunikere på, og et par timers gråd om dagen er helt normalt. Men det gør det ikke nemmere at stå i. Især ikke, når man har prøvet alt – ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
7. maj 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Har vi sprunget seperationsangsten over?
Kære Helen. Kort efter fødslen blev vores datter lagt hos far for at få...
25. april 2025 | Udvikling | 5 år, 6 mdr.
Hej Helen. Jeg har en pige der skal starte i skole i år. Hun er født i...
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...
Viden om børn:
Sut
Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.
Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...
Navlestreng
Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.
Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.
Når moderkagen...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.