Svar: En anden drengs vilde leg
Kære Mette
Tak for dit brev og dit gode spørgsmål - egentlig handler det jo om, det meget vigtige - hvor går grænsen, for at opdrage på andres børn ..?
For det første skal du naturligvis prøve at vurdere om den opførsel du oplever hos den pågældende dreng, kun generer dig eller også generer din dreng. Hvis din dreng egentlig har det fint med måden de leger på, så behøver du ikke blande dig. Men hvis det drejer sig om situationer, hvor du føler at du er nødt til at gribe ind, så skal du gøre det. Det handler ikke om at give din søn ret eller fremstille den anden som "uopdragen", det handler blot om at lære begge børn, hvordan man opfører sig overfor den anden og leger sammen.
Hvis du f.eks. oplever at den anden dreng tager legetøj ud af din drengs hænder og din dreng bliver ked af det, så synes jeg at du skal gribe situationen, sætte dig ned på hug foran dem og tale med dem om, hvad der sker. Du skal sætte ord på, så de hører, hvad det de gør, gør ved den anden. Til din egen dreng kan du f.eks. sige "du bliver ked af det, når xx tager din bil fra dig, det er ikke rart", så han hører at du forstår ham og går ind i det der sker og til den anden dreng kan du sige "det er forkert at tage bilen fra andre, næste gang skal du prøve at spørge om du må låne den .." eller lignende, så begge børn lærer af situationen.
Prøv også nogle gange at hjælpe dem med at finde ud af at lege sammen, så det ikke er et spørgsmål om at de leger ved siden af hinanden og kæmper om de samme ting, men så du hjælper dem med at være med i legen begge to. Du kan give den ene den blå bil, den anden den røde bil og hjælpe dem med at bygge en bilbane, som de så kan kører med biler på og på den måde vise dem vejen til at lege sammen.
Det handler meget om at guide dem og vise dem ...
... hvordan, mere end at det handler om at have fokus på at den anden altid gør det forkerte og din dreng det rigtige - på et andet tidspunkt er det sandsynligvis omvendt ... :)
Der er forskel på børn og nogle børn smider med ting og kan virke meget destruktive i deres leg, hvor andre børn leger mere stille og passer på deres ting. Og det er naturligt frustrerende, hvis man gentagende gange oplever at ens børns legeting ødelægges, hvis man har et barn som selv passer rigtig godt på sine ting. Der har du naturligvis også en forpligtelse til at hjælpe din dreng. Visse legeting skal måske sættes væk, når den pågældende dreng kommer - der er ting som ikke leges med, fordi de betyder for meget for din dreng og han vil blive for ked af det, hvis det går i stykker. Andre ting er han mindre følsom overfor.
Og nogle gange skal du naturligvis også kunne sige "jeg vil ikke have du smider med legetøjet", ligesom du også skal sige "du skal sætte dig på stolen, når du spiser" eller "her må man ikke hoppe i sofaen" eller hvad regler I nu har hos jer. Når I har gæster og også børn på besøg, så skal de naturligvis lære hvad regler I har og du har som vært naturligvis ret til at melde dette ud, på en naturlig og pæn måde. Det vil sige altid give børnene en forklaring. Det er ikke særlig konstruktivt at sige "nej, det må du ikke", og så snakke med de andre. Det er bedre at guide og vejlede barnet i hvad der kan gøres i stedet og hvad der så er tilladt, så barnet stadig føler sig velkommen og også føler sig mødt. Børn har ikke noget imod regler, regler giver tryghed og retfærdighed og I må gerne have regler hos jer - men barnet skal naturligvis lære reglerne med anerkendelse for barnet og den udvikling barnet går igennem.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
9. juni 2025 | Opdragelse | 16 mdr.
Kære Helen Min mand har fået nyt job og skal arbejde på turnus (14 dage ude...
5. juni 2025 | Opdragelse | 3 år, 3 mdr.
Hej Helen Tak for dit sidste svar angående min datter, som er meget afhængig...
9. maj 2025 | Opdragelse | 3 år, 2 mdr.
Afhængig af sut - 3 år, 2 mdr.
Kære Helen Min datter på 3 år er utrolig afhængig af sin sut. Den og hendes...
23. april 2025 | Opdragelse | 3 år, 9 mdr.
Kære Helen. Jeg håber, du kan hjælpe os med nogle redskaber til at håndtere...
19. april 2025 | Opdragelse | 3 år, 3 mdr.
Hej Helen. Så er vi virkelig trådt ind i 3-års alderen med fulde kraft. Og...
Viden om børn:
Uld til børn
En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.
Uld har mange fordele:
- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.
- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...
Øjenbetændelse
Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.
Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.
Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.