Brev:
Kost og amning og lidt af hvert
12. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Kost og amning og lidt af hvert
Hej Helen.
Tusind tak for en god og brugbar brevkasse. Har læst en masse indlæg som har hjulpet mig, og nu har jeg så selv meldt mig ind.
Jeg har en skøn datter på 5½ måned. Hun er rigtig nem og glad - og der har ikke været de store problemer.
Vi er begyndt på skemad for en måned siden og det går ok - synes der er stor forskel på hvor meget hun spiser fra dag til dag. Hun får grød med frugtmos til frokost (spiser gennemsnitlig 1 dl) og grøntmos til aften (spiser gennemsnitlig ½ dl).
Mine tanker går på at få lidt struktur på vores hverdag.
Jeg synes det er svært at få lagt måltiderne fast ind - ofte skal vi til babysvøm el rytmik el mødregr omkring frokost - gør det noget at måltidet skydes 1-2 timer? Hun bliver da så ammet indtil hun får mad.
Jeg har altid "fri-ammet" - og jeg begynder nu at tænke at hun skal til at vænnes lidt fra amning ( i løbet af den næste måned - erstatte 3 amninger med de 3 måltider ) ved godt hun stadig skal ammes - men hvor meget? Og hvor meget skal hun spise for at man betegner det som en portion?
Hun drikker vand til måltiderne ca.30 ml af kop - er det nok? Hun ammes efterfølgende. ( Hun er 65 lang og 8 kg ).
Pga. min fri amning synes jeg det er svært at skærer ned - hun ammer stort set lige så meget som før grød. bliver vel ammet 6-8 gange pr. døgn. Hvor meget kan jeg skære fra? Om natten spiser hun kl. ca 23 - 02 - 06 - hvornår kan jeg amme mindre om natten? Og hvordan trapper man bedst ud af amning? Over hvor lang tid?
Hendes grød er ret blød - hvornår skal den gøres fastere? Hvornår må hun begynde at sidde i Trip Trap ved måltider? Sidder ikke selv endnu... Får mad i skråstol. Hvornår sidder de normalt? Hun triller heller ikke endnu - men ligger ofte på maven og holder hovedet flot..
Min datter powernapper meget - har altid gjort det - sover max 45 min af gangen om dagen - sover fint om natten ( 19-06) afbrudt af 3 amninger a 15 min.
Men har heller ikke så meget struktur på hendes lurer - lægger hende når hun virker træt ( ca 3 lurer a 45 min i løbet af dagen ) hun kan være svær at få til at sove videre- undtaget på tur i barnevogn - vågner dog når den står stille. Nogen gode råd? Sover hun for lidt?
Er glad, opmærksom og leger- men sidst på dagen noget ked og træt- vil dog stadig kun powernappe. Hun er lige begyndt at tage sut- dette hjælper lidt.
Hun sover om natten i egen seng og om dagen i voksi i stuen eller ude i barnevogn. Men ikke på faste tider.
Vil du hjælpe med et forslag til dagsplan? Hun vågner oftest kl.6 om morgenen og i seng ved 19 tiden uden de store problemer - putteritual er nattøj amning og sang. Skal der også helst bades?
Nå det blev lidt langt og lidt af hvert men håber du kan hjælpe med lidt struktur og svar på spørgsmål.
Har du gode råd til hvordan man kan få dem til at tage flaske? Hun vil ikke rigtig og jeg vil gerne være lidt mindre afhængig:-)
Hov endnu et spørgsmål :-)
Ser frem til at høre fra dig.
Jeg har netop bestilt din bog om børn og mad og ser frem til denne.
Pernille