Annonce

Annonce

Svar: Skal skifte stolen ud eller gå tilbage til risgrød?


5. januar 2012

Alder:
7 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære C

Tak for dit brev og dejligt at høre at du finder inspiration i min bog om børn og mad og i mine tidligere svar :)

Det er rigtig godt at I nu giver jeres datter afføringsmiddel, så hendes mave bliver holdt igang. Det er også rigtig godt at du ammer, så hun på den måde sikres ekstra væske, men det er dog vigtigt at amningen skrues ned. for som det er lige nu, så ammes hun alt alt for meget og det fjerner naturligt lysten og behovet for rigtig mad.

Det er helt naturligt, hvis du som mor tænker, at du vil amme, for så får hun jo noget og når man har et barn der kniber munden sammen og ikke spiser ret meget, så er det naturligt betryggende at vide, at hun trods alt får din mælk .. MEN, det går ikke i længden og din mælk mætter sandsynligvis meget mere end du lige umiddelbart tror. Det er også derfor du med din første datter opdagede at det først var da du fjernede amningen en hel dag, at hun så pludselig ville spise sin havregrød ...

Din datter er 7 måneder nu og det betyder at hendes behov for mælk fra dig, faktisk vil være dækket, hvis hun ammes 4 gange i døgnet. Disse fire amninger vil ligge rigtig godt, hvis de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og du kan godt høre, at når du så ammer mere end det dobbelte, så vil det naturligt påvirke hendes øvrige indtag af mad.

Du spørger om du skal give hapsere, gå tilbage til ris grød, starte helt forfra, eller hvad du skal gøre nu - og mit råd vil være at du gør begge dele. Jeg vil anbefale dig at du starter morgenen med en helt mild grød, gerne en købegrød, færdiglavet grød. Dette simpelthen for at få hende igang med at spise om morgenen og få skabt et naturligt behov for morgenmad. Du kan lave meget meget lidt af den færdige grød, bare hun spiser ½ dl til at starte med vil være rigtig fint, så er I igang. Og du kan variere mellem de forskellige typer, så hun også får grødtyper der passer bedre til hendes alder, men lige nu skal hun bare igang med morgengrøden.

Hun skal have mad i hånden at gumle på - ristede rugbrødsbjælker, agurk, kartoffelbåde fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende. Hvad I andre nu spiser - udgangspunktet skal være jeres mad. Og hun kan få rester til frokost. Hun skal også have mad der smager af noget, mad der er mildt krydret, mad der udfordrer hendes sanser og igen kan du lave maden selv eller en gang imellem købe mad på glas eller på frost, så hun kommer igang med at spise.

Som det er lige nu i din plan får hun ikke måltider nok og det er netop vigtigt at tilbyde hende lidt og tit, for at hendes blodsukker også holdes stabilt og for at hun naturligt også begynder at fornemme behov for mad. Lige nu har hun ikke rigtig fornemmelse for sult og mæthed og den fornemmelse er du nødt til at lære ...


Annonce

... hende. Det gør du ved at tilbyde hende mad efter en helt fast rytme hele dagen igennem, faste tidspunkter og fast tilbud af fødevarer, ligesom hun skal sidde i sin høje stol og du netop skal vægte at situationen er ens, så hun ved at "nu er det spisetid", og hvad der således skal foregå.

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes som nu

Morgen 7.30: Morgenmad, pigerne spiser sammen. Giv forskellige former for grød, lad lillesøster smage storesøsters osv. så interessen for at spise også skabes den vej igennem.

Turen går til børnehaven og hun skal ikke ammes inden. Hjemme igen tilbydes hun lidt frugtmos (jerntilskud, movicol osv.), tilbydes frisk frugt i hånden, vand af kop.

Og puttes så til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med mad i hånden, det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende. Vand af kop. Mosen kan være rester fra aftensmaden, det kan være en ret du laver til hende direkte eller det kan være mos fra glas - som du nu har tid og overskud til.

Ammes og puttes til middagslur 13-13.30 som nu


Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 15-15.30: Storesøster hentes og der gives eftermiddagsfrugt og også gerne en lille portion flerkornsgrød med frugtmos. Igen er ½ dl bedre end ingenting du du må gerne købe færdiglavet grød og give hende her. Der tilbydes også frisk frugt i hånden at sutte på selv. Du kan om eftermiddagen også give diverse vitaminer, jern, movicol osv. som det nu passer bedst ind i jeres hverdag. Vand af kop.

Skal ikke længere ammes om eftermiddagen - men det er okay at du gør det her i en periode, hvis det hjælper jer til at kunne undvære amningen om natten. Det er bedre at hun får en ekstra amning om eftermiddagen end om natten ...

Forsøg at undgå powernap og put i stedet lidt tidligere, som nu

Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, gode retter kan være risretter som boller i karry, ris med rødspætte eller lignende. Grøntsagsmos med kød eller fisk, og suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på selv.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden at få mælk natten igennem. Det vil være rigtig godt, hvis hun ikke sover i din seng, men sover i egen seng, så hun ikke ligger foran mælkebaren hele natten, men i stedet hjælpes til at sove videre med kærtegn, beroligende ord osv.

Det kan være nødvendigt at far tager over om natten i en periode, de to kan evt. sove sammen i dobbeltsengen og du kan flytte ud, så hun på den måde stadig kan putte sig, få masser af nærhed og fysisk kontakt - men altså ikke længere brystet hver anden time ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Problemer med madopstarten

Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...

Læs hele brevet og Helens svar


9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Madvaner - 17 mdr.

Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...

Læs hele brevet og Helens svar


4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME

Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...

Læs hele brevet og Helens svar


5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.

NAN modermælkserstatning

Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire


Annonce