Svar: Koncentration og sociale kompetencer
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Til en vis grad er det arveligt. Vi er forskellige af temperament, vi lærer og tilegner os viden forskellige og nogle er hurtige, aktive, energiske og har svært ved at sidde stille, nogle er altid først "tag mig, tag mig" og andre er mere tilbageholdende, stillesiddende, skal lige se tingene lidt an inden de melder sig på banen og vil heller studere detaljerne på bolden end sparke til den ...
Det er helt fint at vi er forskelige og det skal der være plads til og det lyder også som om at børnene i dagplejegruppen er forskellige og lære forskelligt og derfor også skal mødes forskelligt ... :)
Hvis jeres dreng har "krudt i numsen", så er det vigtigt at han får mulighed for at brænde noget krudt af i løbet af dagen. Han skal have lov til at bruge sig selv motorisk, bruge sig selv fysisk, så han ikke har så stor en uro i sin krop - fordi han derefter naturligt bedre vil kunne sidde stille og koncentrere sig. Det er derfor vigtigt at han får lov til at tumle rundt, kommer uden for og leger, cykler (løbecykel eller scooter), klatrer, prøver at spille bold osv. Og når han skal ind, så er det naturligt at han så inde skal prøve at lave mindre aktive ting, hvor han mere skal bruge sit hoved og sin finmotorik.
Jeres dreng skal også lære at være social, det er ikke noget børn kan, det skal de hjælpes til. Børn lære at være sociale af den måde vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Når børnene i dagplejen leger, når de skubber til hinanden, prøver hinandens grænser af, spørger om de må være med i en leg, oplever at få et nej, at legetøjet bliver taget fra dem osv. så lærer de at begå sig socialt. De lærer hvad de gør ved andre og hvordan det føles, når andre gør noget ved dem.
Det er helt normalt at jeres dreng ikke ved, hvordan kan skal kontakte de andre børn hensigtsmæssigt, det er helt naturligt at han har ...
... brug for hjælp til at skabe kontakt. Derfor er der en vigtig opgave for jer som forældre og for dagplejer og andre voksne i at hjælpe ham når han gerne vil i kontakte med andre, når han forsøger at være social.
At lære at være sammen med andre mennesker på en god måde, kræver at man har social intelligens. Det har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære hvordan man lytter til andre og hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både negativt og positivt.
Man kan sagtens lære børn visse sociale færdigheder som at gå hen og spørge om nogen vil lege, eller at sige undskyld, når man kommer til at gøre noget som er forkert, ligesom jeres søn også fint kan lære at sige "tak for mad" eller lignende. Det er i princippet let nok at lære børn dette. Men social intelligens er mere end dette. Det handler om at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det.
Så når jeres dreng gerne vil i kontakt med de andre børn, så skal I eller en anden voksen tage ham i hånden, gå hen til de andre og hjælpe ham med at tage kontakt "hej, hvad hedder du?", "må xx være med i din leg?", "det er en fin bil du har, må vi se den?" osv. så han på den måde for nogle redskaber til at kontakte andre og lærer, hvordan man gør.
Når han tager legetøjet fra de andre, så de bliver kede af det, sure eller frustrerede, så skal han hjælpes til at vide, at det er fordi han reagerer som han gør "xx bliver ked af det, når du tager bilen fra hende" og den pige det går ud over skal også lære, hvad der sker "xx vil bare se din bil, så får du den igen". Begge børn skal lære, hvad det de gør, gør ved den anden og som voksne skal vi hjælpe dem med dette :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Derfor vælger flere Tiny Tumult – blødt tøj til sensitiv hud
Kender du følelsen, når selv det blødeste tøj ikke er blødt nok til dit barns sensitive hud? Hos Tiny Tumult skaber vi præcis dét, mange forældre leder efter: silkeblødt, ansvarligt produceret børnetøj, der giver dit barn komfort og bevægelsesfrihed – og dig som forælder ro i maven.
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
14. juli 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Kære Helen Jeg er lidt bange for at jeg har skadet min søns og min relation...
7. maj 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Har vi sprunget seperationsangsten over?
Kære Helen. Kort efter fødslen blev vores datter lagt hos far for at få...
25. april 2025 | Udvikling | 5 år, 6 mdr.
Hej Helen. Jeg har en pige der skal starte i skole i år. Hun er født i...
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
Viden om børn:
Ærter
Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.
Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.
Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.
Ærter indeholder protein, samt...
CE-mærket
Se efter CE-mærket når du køber legetøj
Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.
Du skal også være opmærksom på...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.
Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!
Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.
Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.
Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)
Med venlig hilsen
En familie på fire