Brev:
Mindre mælk om dagen - mere om natten!
30. juli 2011
Alder:
6 mdr.
Mindre mælk om dagen - mere om natten!
Hej Helen,
Tak for dit svar på mit tidligere spørgsmål.
Vi er begyndt at give vores datter på 6½ mdr. skemad tre gange om dagen, og det går fint med det, men nu er det som om, at hun ikke rigtig gider ammes om dagen længere - om natten er hun derimod begyndt at vågne oftere end hun hidtil har gjort. Jeg kan ikke finde ud af, om hun er mere sulten end hun plejer, om det er fordi hun ikke får nok mælk om dagen eller om hun bare sover mere uroligt i øjeblikket.
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
Ca. kl. 7: Vi står op, og Ellen får grød med banan.
Ca. kl. 9: Ellen virker træt, så jeg tilbyder hende mælk, men hun spiser meget lidt. Herefter puttes hun.
Ca. kl. 10.30: Hun vågner og hvis hun ikke har fået mælk inden luren, ammer jeg igen, men igen spiser hun meget lidt.
Kl. 11.30/12: Grød eller grønsagsmos og nogle gange frugtmos til dessert.
Kl. ca. 13: Hun er træt igen og puttes.
Ca. kl. 15.00: Ellen vågner og ammes (her spiser hun som regel fint).
Kl. 17: Nogle gange tilbydes hun mælk
Ca. kl. 18: Kartoffelmos med grønsager - måske lidt frugt bagefter.
Ca. kl. 19.15: Ellen ammes inden hun bliver puttet.
Aftenen/natten svinger i øjeblikket meget. Hun sov i en lang periode til kl. 4, blev ammet, sov til kl. 6, blev ammet og sov nogle gange videre til kl. 7.30. Nu vågner hun nogle aftener kl. 22, 23 eller 24. Jeg ammer hende, og hun sover videre. Herefter vågner hun nogle gange 2 timer efter, andre nætter går der 4 timer. Men generelt vågner hun meget mere om natten end hun tidligere har gjort. Er det fordi hun får for lidt mælk om dagen?
Jeg putter lidt modermælk/modermælkserstatning i hendes grød og mos, men det er jo ikke alverden, og hun har vel stadig brug for en del mælk?
Hun tager ikke flaske og slet ikke modermælkserstatning, så jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal give hende mere mælk i løbet af dagen.
Min barsel slutter om 14 dage, og derefter skal hendes far hjem og være hos hende i 4 mdr. Når hun ikke vil tage flaske, vil det til den tid være mindre mælk hun kan få i løbet af dagen, og det er vel et problem tænker jeg, men jeg ved ikke hvad, vi skal gøre ved det. Vi har prøvet et hav af flasker og intet fungerer.
Håber du kan hjælpe med nogle råd.
Med venlig hilsen
Den frustrerede mor